Khamis, 21 Januari 2016

Pelbagai jenis gangguan ingatan (Senile Dementia )

Apakah Dementia?

Dementia adalah suatu keadaan di mana penurunan fungsi mental telah berlaku, seperti pemikiran, ingatan, dan keupayaan analisis; berat cukup jadi yang mengganggu aktiviti harian.
Dementia bukanlah sejenis penyakit tetapi sekumpulan gejala-gejala yang berlaku disebabkan oleh kehadiran penyakit tertentu atau gangguan. Gejala dementia termasuk perubahan personaliti, mood dan tingkah laku.

Dementia berlaku apabila beberapa bahagian otak yang berfungsi untuk pembelajaran, ingatan, membuat keputusan, dan pengalaman berbahasa kecederaan atau penyakit. Punca paling kerap dementia adalah Penyakit Alzheimer, iaitu punca separuh daripada kes dementia.

Walaupun banyak penyakit sebab dementia tidak boleh diubati, beberapa jenis dementia mungkin mengalami peningkatan gejala selepas sebab-sebab penyakit yang perlu ditangani. Oleh itu, perlu teliti pemeriksaan untuk menentukan punca dementia.

Punca yang

Antara punca tersering berlakunya dementia ialah:
 
  • Degeneratif saraf gangguan, seperti Penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson, penyakit Huntington, dan beberapa jenis sklerosis berbilang
  • Gangguan pembuluh darah yang membawa kepada kematian otak sesetengah sel-sel dan mengakibatkan dementia
  • Kecederaan otak disebabkan oleh kemalangan kenderaan bermotor atau jatuh
  • Sistem saraf pusat jangkitan seperti meningitis, HIV dan penyakit lembu gila
  • Penyalahgunaan dadah haram atau alkohol dalam jangka masa yang panjang
  • Kemurungan
  • Sesetengah jenis hidrosefalus boleh disebabkan oleh pembangunan kecacatan, jangkitan, kecederaan atau penyakit barah otak

Lain-lain jenis Dementia

Dementia boleh dibahagikan kepada dua kategori, iaitu Korteks dan subcortical dementia dementia, bergantung kepada bahagian otak yang terjejas.

Dementia Korteks

Dementia Korteks yang berlaku disebabkan oleh gangguan Celebral cortex, iaitu lapisan keliling otak yang memainkan peranan penting dalam keupayaan untuk berfikir, termasuk Bahasa dan ingatan.
Lembu gila dan Penyakit Alzheimer penyakit adalah 2 jenis dementia Korteks. Penghidap Korteks dementia mengalami gangguan ingatan yang teruk yang menyebabkan mereka tidak dapat memahami dan mengenali Bahasa dan kata-kata.

Subcortical Dementia

Subcortical dementia terajdi disebabkan oleh disfungsi otak di sesetengah bahagian pada bahagian lapisan luar otak. Pesakit biasanya tidak menunjukkan gangguan ingatan dan kesukaran bercakap. Beberapa contoh akan dementia subcortical pada orang dengan penyakit Parkinson, Huntington penyakit dan dementia disebabkan oleh AIDS; yang biasanya menukar kelajuan pemikiran dan kebolehan untuk melakukan pergerakan atau aktiviti.

Pelbagai jenis gangguan ingatan (Senile Dementia ) Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

1 ulasan:

  1. Assalamualaikom, maaf bertanya, adakah sakit ini tergolongan dalam golongan OKU (kurang upaya) ?

    BalasPadam