Selasa, 17 November 2015

faedah - faedah membaca untuk kesihatan dan kecerdasan otak

Bagi sesetengah orang ia adalah sangat seronok untuk membaca buku, ada membaca sebuah buku, jurnal, majalah atau lain-lain jenis bacaan. Salah satu kelebihan yang paling banyak membaca buku yang dikenali oleh ramai orang yang mampu meningkatkan pengetahuan atau wawasan. Tetapi terdapat juga orang-orang yang tidak suka atau mungkin malas untuk membaca buku. Untuknya, membaca buku yang membosankan. Manakala, di samping dapat menambah wawasan baru, Baca buku juga mempunyai faedah-faedah lain atas kesihatan.

Ingin tahu Apakah faedah-faedah membaca buku-buku? Berikut adalah beberapa faedah yang anda dapat bila anda membaca buku dengan bersungguh-sungguh.

Faedah-faedah membaca buku-buku

Faedah-faedah membaca buku-buku mengenai kesihatan
Melatih otak anda
Adakah anda tahu bahawa membaca buku yang boleh merangsang kuasa otak yang tidak boleh diperolehi oleh anda daripada mendengar muzik atau menonton televisyen. Selidikilah, membaca membuat otak anda bekerja untuk imaginasi mereka dan ia adalah sangat baik untuk perkembangan otak.

Membantu meningkatkan daya ingatan
Sewaktu membaca, otak akan cuba untuk memahami semua jalan cerita yang dibaca akan cuba diingatnya. Ini adalah sangat bagus kerana dengan membaca tanggungjawab anda dalam ingat akan semakin dilatih.

Mengurangkan tekanan
Dalam kehidupan yang hidup ini kadang-kadang ada beberapa perkara yang membuat kita stress. Salah satu cara untuk mengurangkan tahap stres boleh dibaca. Penyelidikan menunjukkan bahawa bacaan boleh mengurangkan paras kortisol dalam badan, merendahkan kadar jantung, dan boleh mengurangkan tekanan pada otot-otot.

Mencegah Alzheimer atau demesia

Penyelidikan kesihatan telah menunjukkan bahawa orang-orang yang avidly Baca atau kemerosotan kognitif otak kereta api yang tetap akan menjadi lebih perlahan jika dibandingkan dengan orang-orang yang tidak membaca. Di samping itu, pembaca gemar boleh juga menghindari masalah kognitif sebagai dementia atau Penyakit Alzheimer.

Membuat anda tenang

Membaca buku ini akan mewujudkan suasana santai dan tenang. Satu kajian juga telah menunjukkan bahawa membaca buku-buku kerohanian yang dapat merendahkan tekanan darah, meningkatkan mood, mengurangkan kemurungan, dan menenangkan fikiran.

Menambah Perbendaharaan kata

Untuk pembaca yang gemar buku rupanya boleh memberi anda kosa kata baru yang pasti ianya sangat bermanfaat untuk anda. Ini baru kosa kata anda boleh mengambil kesempatan untuk menulis atau untuk memperbaiki sosialisai anda dengan orang-orang baru.

Meningkatkan sensitiviti

Membaca lebih banyak empati membuat diri kita dan memperbaiki kami pandangan melihat semua masalah. Di samping itu, membaca juga boleh membuat anda lebih bijaksana berbanding nilai yang terkandung di dalamnya.

kebaikan membaca
budaya membaca
kelebihan membaca al quran
fadhilat membaca al quran
kemahiran membaca
mari membaca
mengajar anak membaca
kaedah membaca
masalah membaca
kepentingan membaca
membaca jambatan ilmu
cepat membaca
kemahiran membaca bahasa melayu
kaedah cepat membaca
konsep kemahiran membaca
karangan membaca
membaca abc
aktiviti membaca
teknik mengajar anak membaca
membaca iqra
maksud membaca
sajak membaca
kelas membaca
ajar anak membaca
cara membaca iqra
mari membaca anakku
cara mengajar anak cepat membaca
karangan budaya membaca
poster kempen membaca
program galakan membaca

Meningkatkan tumpuan

Untuk memulihkan tahap kepekatan, anda boleh cuba dengan membiasakan diri dengan buku-buku avidly Baca. Bukan sahaja meningkatkan kepekatan, tetapi membaca juga boleh membuatkan anda lebih fokus.

Meningkatkan kemahiran menulis

Dengan menambah kepadanya kosa kata baru yang anda mempunyai, pada akhirnya akan meningkatkan keupayaan anda tatabahasa. Jadi, ini sudah tentu akan menyediakan leverage yang besar terhadap kebolehan anda dalam penulisan.

Memberi banyak inspirasi

Memang sukar mencari idea/inspirasi? COBA aja dengan membaca buku. Satu kajian telah dijalankan di uk menunjukkan bahawa terdapat sekurang-kurangnya 60% daripada pembaca akan merasa diilhamkan oleh bacaan yang mereka baca. Terutamanya jika bacaan mengandungi cerita-cerita yang menjadi sumber inspirasi yang akhirnya boleh menjadi sumber inspirasi untuk anda.

Memandangkan pelbagai faedah membaca buku-buku, terdapat ada salahnya untuk anda mula menyukai aktiviti yang satu ini. Itulah di antara faedah-faedah membaca buku ini kami ada hadiah untuk anda. Mungkin berguna dan boleh memberi motivasi kepada anda lebih avidly membaca.

faedah - faedah membaca untuk kesihatan dan kecerdasan otak Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan