Rabu, 23 Disember 2015

Penyakit resdung: punca dan tanda-tanda resdung 2016

Penghidap penyakit resdung di Indonesia setiap tahun dijangka tumbuh, terutamanya di bandar-bandar besar. Di sebalik semua yang glamour, pesona, memudahkan akses dan kemudahan, komuniti yang ternyata terdedah mengalami masalah pernafasan kerana kualiti udara dan tidak sihat, seperti Penyaman pencemaran, asap, habuk, kotor persekitaran dan lain-lain. Penyakit resdung adalah salah satu ancaman.
 
 

Memahami penyakit resdung


Rasa resdung merupakan keradangan atau tersumbat di salah satu daripada empat saluran daripada sinus maxillary, ethmoidal iaitu perobekan dan sfenoidakibat Alergi atau jangkitan virus, bakteria atau kulat. Resdung setiap mempunyai konduit pada hidung yang membolehkan berlakunya mukus dengan Pertukaran udara. Sinus maxillary terletak di pipi, Sinus ethmoidal dalam kedua-dua mata, Sinus perobekan di dahi dan sinus sfenoid terletak di belakang dahi.

Sinus menghasilkan mukus atau cecair yang berguna untuk membersih rongga hidung, melembapkan kain lapisan nipis di atas hidung dan tekak, resonans bunyi bantuan, bantuan kira-kira kepala, menambah tekanan ke atas perubahan tekanan udara dan kelembapan udara. Jika berlaku bengkak dan tersumbat disebabkan oleh virus, bakteria atau kulat pada saluran sinus, maka timbulah penyakit resdung. Penghidap resdung kerap merembes mukus melalui kerongkong atau pos hingus meleleh yang kononnya. Dan biasanya snot yang dikeluarkan itu bau seksa yang amat besar.

Terdapat pelbagai jenis penyakit resdung. Menurut tempoh tempoh penyakit tersebut, Terdapat tiga jenis resdung, iaitu akut resdung (kurang daripada 1 bulan), Sub akut (antara 1 hingga 3 bulan) dan kronik (lebih dari 3 bulan). Mengikut jenis peradangannya, dibezakan atas resdung berjangkit dan tidak berjangkit. Jangkitan sinus biasanya disebabkan oleh virus atau bakteria, jangkitan adalah disebabkan oleh bahan kimia yang bebas alahan dan pedih. Dan mengikut punca, resdung dibahagikan kepada 2 jenis: rhinogenik (keabnormalan di hidung) dan dentogenik atau odontogenik (kecacatan gigi).
 
 

Punca-punca resdung


Punca-punca resdung adalah pelbagai, bergantung kepada jenis sinusitisnya. Penyakit ini boleh disebabkan oleh virus (satu virus selesema biasa), kulat atau bakteria; jangkitan (tonsil, esofagus dan gigi); keabnormalan Anatomi hidung, kewujudan badan-badan asing dalam hidung, tumor, polyps, pencemaran, alah kepada sejuk, kering udara dan alahan.
 

Resdung punca penyakit secara umum

  1. Jangkitan atau keradangan, kedua-duanya di kawasan rongga hidung dan tekak (tonsil bengkak-masalah tonsillar dan adenoidal).
  2. Sekatan di rongga hidung, seperti: polyps, tumor, badan-badan asing, hidung konka pembesaran tulang (konka bawahan dan media), saluran hidung tulang bengkok (septum sisihan).
  3. Kehadiran alahan hidung, menyebabkan tersumbat.
  4. Pengaruh alam sekitar, seperti sejuk, Panas, asap rokok, pencemaran, habuk, bau yang kuat.
  5. Peminat sukan di kolam, air sering pergi ke rongga hidung.
  6. Trauma fizikal atau tekanan (barotrauma) dan menyebabkan pendarahan di dalam sinus.
  7. Jangkitan molar 1, 2, dan bilangan gigi gerahamnya bilangan gigi gerahamnya 3 bahagian atas kiri dan kanan. Berat jangkitan yang tahan lama dan boleh menembusi ke rongga maxillary sinus (pipi)
 

Penyebab resdung akut


Punca penyakit resdung akut: pertama, jangkitan virus. Resdung akut boleh berlaku apabila jangkitan virus di bahagian atas saluran pernafasan (PERNAFASAN), seperti selesema. Kedua, bakteria. Di dalam badan kita ada sejenis bakteria yang berbahaya di bawah keadaan biasa, contoh: Haemophilus influenzae dan Streptococcus pneumoniae. Tetapi jika ketahanan badan berkurangan atau saluran sinus yang tersumbat disebabkan oleh selesema atau jangkitan virus lain, maka bakteria tidak berbahaya pada mulanya ia akan membiak dan menyerang saluran sinus, jangkitan sinus akut yang berlaku.

Ketiga, jangkitan yis. Aspergillus kulat adalah kulat yang boleh menyebabkan resdung orang dengan sistem imun yang terjejas. Pada sesetengah orang, resdung kulat adalah satu bentuk reaksi alahan dalam soalan terhadap kulat.


Punca resdung kronik


Menyebabkan penyakit resdung kronik termasuk alahan seperti asma, rinitis, penyakit alergika dan keabnormalan sistem imun rembesan serta pelupusan lendir.

Alergika toxin atau alahan hidung boleh menjadi punca resdung. Alahan ini disebabkan oleh habuk, asap, spora acuan, debunga, bulu bunga, tepung, udara sejuk dan bau-bauan yang pedas. Apabila hidung soiled oleh faktor atau faktor-faktor yang menyebabkan Alergi allergen, ia akan timbul mukus bersin dan hidung. Apabila saluran sinus yang tersumbat mukus atau cecair, maka ia tidak boleh dihilangkan dan membawa kepada resdung.

Penyakit resdung: punca dan tanda-tanda resdung 2016 Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan