Isnin, 26 Oktober 2015

Cara Pemakanan yang sihat dan seimbang untuk ibu mengandung " Nutrition & Safe Motherhood "

Menyusukan anak adalah salah satu proses yang penting dalam usaha untuk menyediakan pengambilan pemakanan untuk menyokong perkembangan bayi yang baru lahir sehingga ke 6 bulan. Seperti yang kita tahu bahawa bayi yang baru lahir mempunyai sistem penghadaman yang rudimentary supaye susu menjadi sumber makanan utama sahaja. Oleh itu dalam kes ini anda perlu bersikap lebih untuk memilih jenis makanan yang mengandungi nutrien penyusuan ibu.

Kejururawatan, anda harus mengambil makanan berkhasiat untuk menghasilkan susu. Di samping itu, makanan yang berkhasiat yang juga sangat penting dalam menyokong kuantiti susu supaya batang dengan lancar dan banyak semasa proses penyusuan susu ibu berlangsung. Dengan sedikit  tidak akan kekurangan makanan dan pemakanan.

Kepentingan Pemakanan Seimbang ibu hamil

Makanan yang sihat untuk wanita hamil 1-3 bulan adalah sangat penting, kerana janin yang baru mulai berkembang dan memerlukan pelbagai vitamin dan mineral untuk berkembang maju. Jangan percaya dengan mitos bahawa wanita hamil perlu makan 2 kali kerana dua-badan adalah, Hakikatnya, Makan 2 kali lebih berkhasiat, bukan 2 kali lebih banyak.


Apabila kita makan berlebihan, pengambilan kalori yang berlebihan akan membuat dalam badan. Wanita hamil yang obes tidak semestinya melahirkan bayi lemak juga. Akhirnya dengan itu wanita hamil mengalami masalah mengurangkan berat badan selepas melahirkan nanti.


Jadi, bagaimana saya mengeset Nutrition bagi wanita hamil? Makanan yang kita makan, kami mengesyorkan bahawa anda menetapkan sehingga elok . Yang berkata, kite makan mengikut peringkat pertumbuhan janin yang. Untuk maklumat lanjut, mari kita berbincang makanan sihat untuk wanita hamil bulan selepas bulan DISINI

Makanan berkhasiat untuk wanita muda yang mengandung dan melahirkan

Makanan berzat sememangnya amat penting bagi wanita yang mengandung, kerana ia akan mempunyai kesan ke atas kesihatan ibu dan janin. Wanita hamil makanan perlu mengandungi nutrisi yang seimbang, makanan makna yang digunakan harus dapat memenuhi keperluan pemakanan semasa mengandung kedua-dua dari segi jenis, kualiti dan kuantiti. Oleh itu, walaupun dengan banyak jenis makanan tetapi tidak berzat ini tidak akan membantu untuk kesihatan yang optimum.


Makanan yang perlu dielakkan

Dari sekarang atas, kurangilah pengambilan kafein. Maksimum yang disyorkan ialah 200 mg sehari, lebih kurang 2 cawan kopi sehari.

Lain-lain makanan yang perlu dielakkan ialah:

  • alkohol
  • mayonaise, kerana ia mengandungi telur mentah
  • telur akan kurang matang
  • daging kurang masak
  • daging hotdog atau hamburger, melainkan jika pendahuluan goreng lampau 
  • sushi
  • unpasteurized produk-produk tenusu pertama
  • kandungan merkurinya yang tinggi dalam makanan laut seperti kerang

 

Buah yang Baik untuk wanita mengandung

Selain daripada memakan sayur-sayuran, wanita hamil juga dinasihatkan untuk lebih kerap digunakan pelbagai jenis buah-buahan yg yang baik bagi wanita hamil. Kerana seorang perempuan yang hamil pasti memerlukan mencukupi nutrien boleh membuat badan kekal sihat dan mengekalkan keadaan janin di dalam rahim. Tidak kira keperluan pemakanan beliau berada sudah tentu lebih daripada kuku yang kini tidak mengandung, kerana ia telah semasa mengandung keadaan ibu akan amat terjejas keadaan janin di dalam rahim. 
Oleh itu ia adalah biasanya untuk mengandung ibu-ibu dinasihatkan untuk makan pelbagai jenis makanan yang sihat dan juga mempunyai faedah-faedah bagi wanita hamil. Sesetengah jenis makanan seperti oat, kacang, daging, ikan, sayur-sayuran, dan pelbagai buah-buahan untuk memenuhi pengambilan nutrien dan vitamin. Namun begitu, walaupun ada cukup bilangan jenis-jenis buah-buahan digalakkan bagi wanita hamil kerana ia giliran sana ada juga Jadual beberapa jenis buah-buahan yang tidak boleh dimakan oleh wanita hamil. Baiklah, beberapa jenis buah-buahan yang boleh dan tidak seharusnya diambil oleh wanita hamil bahawa kita berbincang selanjutnya pada artikel kali ini.

Jenis-jenis buah-buahan yang adalah dilarang bagi ibu-ibu mengandung


Baik, selepas membincangkan kira-kira 5 keping yg baik untuk wanita hamil, kini sudah tiba masanya kita membincangkan beberapa jenis buah yang dilarang atau tidak boleh dimakan oleh wanita hamil. Buah-buahan Apakah ianya? Dan mengapa tidak seharusnya diambil oleh wanita hamil? Yah, pertama jenis buah-buahan tidak disyorkan untuk ibu mengandung adalah buah nenas. Kandugan bromelain pada Nanas dinilai untuk menjadi salah satu punca berlakunya buruh awal atau walaupun keguguran. Selain itu, ia bertukar menjadi buah betik yang juga mengandungi bahan yang dipanggil susu getah yang boleh mencetuskan ibu-ibu mengandung yang mengalami kontraksi, jadi yang pada kesan yang sama seolah-olah ibu yang hamil memakan nenas, iaitu buruh awal atau keguguran.

Yang terakhir adalah kami penjelasan ringkas tentang beberapa buah-buahan baik untuk wanita hamil dan beberapa sangat tidak digalakkan untuk wanita hamil. Dan anda perlu ingat, jangan lupa untuk sentiasa mencuci atau membersihkan buah-buahan anda akan makan terlebih dahulu walaupun dari luar kelihatan bersih. Ingat bahawa kebersihan makanan dan minuman adalah salah satu perkara yang sangat penting untuk ibu mengandung.
 

Cara Pemakanan yang sihat dan seimbang untuk ibu mengandung " Nutrition & Safe Motherhood " Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Info Kesihatan Terkini

0 ulasan:

Catat Ulasan