Rabu, 6 Januari 2016

11 Tips supaya badan sentiasa sihat dan cergas

Ada yang sihat dan cergas badan adalah keinginan dari tiap-tiap orang tetapi ramai yang terlalu sibuk bekerja sehingga lupa dengan kesihatannya sendiri. Sebenarnya untuk dapatkan badan sihat dan fit bukanlah sukar dan juga tidak perlu menjadi mahal. Tip-Tip berikut supaya badan anda sentiasa sihat dan cergas:

  1. Setiap pagi, cuba untuk sentiasa melakukan sukan secara kerap. Ia bertujuan untuk mengekalkan keadaan badan untuk sentiasa sihat dan cergas.
  2. Makan dengan sebahagian munasabah. Dalam badan anda akan mengalami sebarang kerisauan mengenai berat badan berlebihan dan berisiko terdedah kepada penyakit-penyakit yang berkaitan dengan berat badan berlebihan atau obesiti.
  3. Elakkan makanan segera dan minuman beralkohol.
  4. Memperluaskan penggunaan sayur-sayuran dan buah-buahan.
  5. Isikan berserabut makanan setiap hari. Makanan berserabut iaitu epal, batang lobak merah atau kekacang. Fungsi makanan berserabut adalah untuk menjaga badan daripada serangan bakteria.
  6. Mengisi keperluan vitamin d. vitamin D kerana ia berfungsi untuk menstimulus sel-sel imun untuk mencegah virus dan bakteria. Vitamin D boleh didapati pada matahari, telur, hati dan ikan.
  7. Tidak terlalu lewat untuk makan apabila tiba masanya.
  8. Minum air sekurang-kurangnya 8 gelas/sehari.
  9. Jangan Merokok.
  10. Elakkan duduk terlalu lama kerana ia boleh membuat badan anda menjadi cepat penat.
  11. Dan yang terakhir, selebihnya secukup rasa.

Tips di atas terdapat dua perkara yang paling penting, iaitu menonsumsi sayur-sayuran dan buah-buahan dan mengelak daripada duduk terlalu lama. Kerana salah satu pencetus yang menyebabkan kemunculan penyakit-penyakit berbahaya seperti kanser dan jantung sebenarnya berpunca daripada tabiat duduk anda yang terlalu panjang. Untuk memberikan pampasan bagi ini, pakar juga mengesyorkan yang selalu makan makanan yang sihat seperti sayur-sayuran hijau dan buah-buahan. Dan jangan lupa untuk tidak merokok dan minum yang berakohol kerana ini bukanlah sangat baik kesihatan badan anda.

11 Tips supaya badan sentiasa sihat dan cergas Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan