Rabu, 6 Januari 2016

mengenal pasti beberapa punca Bahaya Tonsil

Tonsillectomy merupakan salah satu penyakit yang sering menyerang kanak-kanak dan membuat anak-anak yang menderita sangat kerana demi menelan makanan atau minuman yang mereka boleh merasa kesakitan di tekak. Tonsil diri boleh didapati di pangkal rongga mulut di mana dua nod limfa di kawasan yang mengalami bengkak dan perlindungan tempahan atau semua rongga tersebut. Selain memberi rasa sakit semasa menelan makanan dan minuman, tonsil yang juga boleh menyebabkan kehilangan suara. Apakah punca masalah tonsil?

Makanan adalah kurang bersih itu dilihat sebagai punca utama mengapa badan boleh mengalami tonsil itu. Makanan yang tidak bersih boleh membawa kuman, bakteria atau virus yang menyerang bahagian tonsil yang sekaligus menjadikan ia radang dan dijangkiti. Jenis-jenis virus yang menyerang tonsil ini adalah virus epstein barr – dan streptococcus pygones virus juga boleh mencetuskan keradangan akut pada tonsil itu. Selain daripada makanan yang kurang bersih, makanan yang cenderung menjadi terlalu Sungai juga boleh membuat keradangan tonsil, tekak dan perut juga. Biasanya, tekak akan cenderung untuk berasa sakit dan boleh mencetuskan kehilangan suara.

Sesetengah jenis makanan seperti makanan berlemak yang mengandungi MSG juga mungkin mempengaruhi radang tonsil itu. Beberapa jenis makanan seperti mi segera, pek Snek atau makanan ringan Walaupun sebahagian yang mengandungi MSG boleh mencetuskan tonsil yang jika dimakan terlalu banyak. Selain itu, makanan yang cenderung menjadi sukar untuk memaksa kita untuk menelan dengan kesakitan boleh juga mencetuskan masalah tonsil.

Selain daripada pengambilan makanan, tonsil ini juga boleh menyerang minuman ditolak. Dengan air minum yang mencukupi, badan mempunyai imuniti yang mencukupi dan boleh membuat tekak kesukaran menelan makanan tidak jadi apa-apa risiko kerengsaan yang menurun. Syarat-syarat kekurangan vitamin c boleh mencetuskan masalah sistem imun badan boleh juga menjadi punca masalah tonsil, terutamanya jika ditambah pula dengan tempoh rehat dikurangkan. Diet yang sihat, pengambilan makanan berkhasiat, ditambah pula dengan rehat yang mencukupi tempoh dipercayai boleh menjadi jawapan untuk mengeluarkan tonsil yang tidak memerangi kamu dengan mudah.

mengenal pasti beberapa punca Bahaya Tonsil Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan