Isnin, 26 Oktober 2015

Apa Sebenarnya Penyakit Sendi tulang, gejala-gejala dan Rawatan

Penyakit sendi ini dikenali sebagai sakit di sendi, otot-otot atau tulang. Satu lagi pendapat mengatakan bahawa penyakit Sendi adalah sebenarnya penyakit urik asid yang akan menyebabkan sendi menjadi bengkak dan menyakitkan apabila meningkat tahap asid urik di dalam darah. Larangan mandi pada waktu malam sering dibuat, kerana ia dianggap sebagai punca kepada penyakit Sendi. Apa sebenarnya adalah bahawa-reumatik penyakit? Adakah benar malam mandian itu sebagai punca?

Dalam tafsiran yang lain Penyakit Sendi Tulang adalah ?

Penyakit sendi merupakan salah satu penyakit keradangan sendi kronik yang disebabkan oleh gangguan autoimun. Rangkaian serangan sistem imun autoimun berpaling sendi. Sebagai akibat, rawan di sekitar sendi penipisan tersebut. Di situ datang tulang baru. Pada masa apabila badan bergerak, tulang bersingungan sendi. Peristiwa-peristiwa yang mencetuskan aches dan sakit boleh tidak tertanggung. Manakala dalam pengertian istilah perubatan, penyakit sendi adalah kurang jelas dan tidak khusus sehingga jarang digunakan dalam amalan perubatan. Kerana aduan sakit dan weariness, automatik penyakit Sendi aktiviti terutamanya menyusahkan pesakit, terutamanya aktiviti yang memerlukan pergerakan badan.

Punca penyakit sendi

Penyakit sendi menyerang bukan sahaja kepada warga tua, tetapi dalam banyak kes, kesakitan adalah juga menyerang orang-orang yang masih muda. Artritis atau sakit dalam sendi, otot, tisu atau tulang yang disebabkan oleh beberapa penyakit, iaitu:

Keradangan sendi

Biasanya anak-anak muda yang berpengalaman walaupun kanak-kanak. Sendi yang radang dan bengkak dan menjadi sengit pada waktu pagi. Gejala-gejala seperti ini boleh menjadi lebih daripada 1 jam. Diperlukan pengawasan dan pengendalian pakar-pakar perubatan, kerana rawatan yang betul boleh menyebabkan sakit sendi yang teruk boleh juga menyebabkan kecacatan pada pesakit.

Liming atau Osteoartritis

Penyakit ini disebabkan akibat penipisan rawan dalam sendi. Hasilnya tulang-tulang yang membentuk sendi itu tidak dilindungi baik dan walaupun bergerak boleh menyebabkan tulang berlanggar.

Pengeroposan tulang atau Osteoporosis

Ibu bapa biasa menyerang osteoporosis kerana kebanyakannya disebabkan kerana faktor usia dan metabolisma badan. Osteoporosis adalah satu keadaan di mana penurunan besar-besaran kepadatan dan tulang.

Pefahaman Tulang 

Tulang adalah organ yang dinamik, iaitu dalam proses kemusnahan dan secara berkala untuk kemas kini. Proses kemusnahan tulang dipanggil resorpsi dalam dan dijalankan oleh sel-sel tulang osteoclasts. Manakala proses kemas kini sel-sel pembentukan dan tulang tulang dipanggil dikendalikan oleh osteoblasts.

Dalam proses biasa, proses pemusnahan (resorpsi) dan kemas kini (pembentukan) tulang berlaku secara seimbang supaya tiada berlaku pengurangan tulang besar-besaran. Jika terdapat suatu proses resorpsi lebih kerap daripada proses pembentukan, ini mengakibatkan defisit tulang massa dan membawa kepada osteoporosis. Osteoporosis juga boleh disebabkan oleh penggunaan ubat-ubatan atau penyakit tertentu.

Penyembuhan penyakit Sendi


Berikut adalah beberapa cara dan kaedah untuk mengubati penyakit sendi:

Penggunaan ubat-ubatan

Secara amnya, sejenis ubat yang diberikan kepada penghidap penyakit sendi adalah ubat tahan sakit yang biasanya boleh menyebabkan gangguan perut, buah pinggang dan hati. Di samping itu, ubat-ubatan reumatik tergolong ubat keras dan digunakan dalam agak panjang tempoh masa, maka dalam proses rawatan memerlukan pengawasan doktor.

Fisioterapi dan senaman

Matlamat untuk mengurangkan kesakitan dan menguatkan otot-otot di sekeliling sendi. Ia adalah sebahagian cara melalui ubat-ubatan selain daripada minuman penyembuhan. Pemberian AIDS ketika melakukan fisioterapi dan senaman juga penting untuk proses penyembuhan.

Faktor-faktor yang mempengaruhi kejadian penyakit Sendi adalah:

  • Faktor keturunan (genetik).
  • Faktor-faktor obesiti (berlebihan berat badan).
  • Mengalami lebihan asid urik.
  • Penyakit-penyakit autoimun seperti lupus.
  • Kehadiran radang dalam sendi disebabkan oleh jangkitan.

Berikut adalah di antara gejala-gejala artritis:

  • Peluh berbau tengik keluar.
  • Jika raba dalam tulang dan sendi sakit.
  • Sering sejuk berpeluh, walaupun tidur masa.
  • Mudah letih dan jaded.
  • Bermulanya sakit bengkak dan bersama.
  • Pembentukan bendalir dalam buku lali.
  • Mengalami kekejangan di sendi
  • Sering merasa sakit kusam pada masa ini sedang berehat.

Apa Sebenarnya Penyakit Sendi tulang, gejala-gejala dan Rawatan Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan