Isnin, 26 Oktober 2015

Pengalaman bersalin normal anak pertama dengan Doctor laki-laki di hospital kerajaan

Bagi setiap wanita, melahirkan pertama kanak-kanak adalah satu pengalaman yang menakjubkan. Ia juga kualami masa kelahiran anak perempuan pertama kami. Saya teringat kembali kepada detik-detik yang mendebarkan semasa proses buruh. Ketika itu saya mengalami waktu yang sangat kritikal, saya hampir kehabisan kuasa dan hampir berputus asa. Ibu mertua dan suami yang tidak lagi akan dapat melakukan banyak. Ibu kepada kecerdasan bidan Frank Burton Cheyne terkenal dan mula berputus asa.


Secara mengejut hanya Bu bidan melonjakkan 'perintah'. "Cuba deh, Pak, langkahi isterinya! Bapanya telah melompat ke atas, biasanya apabila kanak-kanak itu begitu mudah untuk keluar, "kata bidan Bu kepada suami saya.

Di tengah-tengah ketidak upayaan, saya melihat suami saya mengejutkan menerima perintah itu rasa syirik itu. Kemudian nanti dalam kehidupan saya tahu bagaimana beliau adalah keliru dan kecewa. Hatinya berlumba-lumba. Memukul perang batin. Memilih antara menjalankan atau tidak menjalankan perintah itu satu keputusan yang tidak mudah. Melaksanakan perintah yang bermaksud biarkan salvation akidahnya rosak, jika tidak dilaksanakan bererti 'membenarkan' isteri tercinta di dalam keadaan yang kritikal. Agama dan kepercayaan Tuhan tengah diuji pada masa itu.

Saya sendiri tidak dapat memberi beliau menguatkan jantung. Kerana pada masa itu, kesabaranku dalam mengambil semua sakit tengah sebarang diuji. Saya hanya boleh menjerit dalam hati mereka dan menangis, merayu kepadanya kemudahan tertinggi Rahman dan Rahim.

Azan Asar bergema. Suami saya pergi untuk mendapatkan surau solat solat ASAR secara berjamaah. Kutahu kemudian bahawa beliau sembahyang, dia mengaku dengan sangat, sangat supaya Allah memberikan anda mudah dan meringankan penderitaan saya, serta menyelamatkan saya dan bayi kami.

Bayi tidak lagi datang keluar, walaupun kepalanya sudah kelihatan sejak sejam yang lalu. Bidan yang masih cuba untuk membimbing saya Mampat dan menolak bayi keluar, sekali lagi. Tetapi saya benar-benar telah sangat lemah.

"Baik, jika itu kami bawa kepada mah hospital aja, Nyonya," dia berkata tiba-tiba kepada undang-undang saya. Masa saya pula memberi kelahiran di rumah, kata bidan tersebut yang memeriksaku setiap bulan, kandunganku ini juga cukup dan tidak bermasalah. Saya mahu memberi kelahiran di rumah semata-mata.

Suami saya tidak lagi kembali. Hatiku yang semakin tidak menentu bayangkan dalam perjalanan ke hospital pasti menjadikan saya semakin kepayahan. "Wahai Allah, bantuan, mudahkanlah ya Rabb," pintaku di dalam hati.

Bagaimana leganya apabila saya melihat suami saya muncul di pintu. Biarlah dia membuat keputusan, saya yakin dia tahu apa yang perlu dilakukan. Digenggamnya saya tangan ketat, seolah-olah ingin saluran tenaga baru bagi saya. "Ayuh sayang, cuba lagi, Ya. Bismillah..., "katanya ibarat.

Bidan pergi kembali ke terbiar. Saya mengambil nafas, ditekan, dan menolak mightily. Dan akhirnya, beliau telah dilahirkan, buah hati yang telah lama dikehendaki. Bersyukur kepada Tuhan, bersyukur kepada Tuhan. Menitiskan air mata yang dihalang apa-apa lagi apabila beliau menciumiku suami, ibu dan ibu mertua pilihan lain.

Pengalaman bersalin normal anak pertama dengan Doctor laki-laki di hospital kerajaan Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan