Selasa, 3 November 2015

Petua mengatasi Insomnia pada masa Ibu mengandung

Kehamilan adalah satu-satu masa lebih menyenangkan, walaupun tidak sedikit gangguan. Satu bentuk insomnia, terutamanya semasa mengandung ibu bapa.

Aduan yang kerap menyatakan semasa ibu hamil, antaranya, rasa tidak selesa kerana perut semakin besar, kekejangan di kaki, rasa panas di dada, hidung tersumbat, serta semakin kerap membuang air kecil pada waktu malam.

Petua mengatasi Insomnia pada masa Ibu mengandung

Selalunya gangguan maka menyebabkan insomnia yang dialami oleh ibu semasa mengandung ibu bapa. Untuk membantu menangani masalah ini, perkara-perkara yang boleh dilakukan seperti berikut:
  • Ambil perhatian kedudukan katil. Ibu cara tidur di atas lama semasa hamil adalah sangat penting. Disyorkan untuk landai katil dengan lutut dibengkokkan. Laraskan posisi berasa benar-benar selesa. Sementara itu, apabila ibu tua mengalami rasa panas bahagian dada, boleh tidur setengah kedudukan duduk dan kembali berehat atas longgokan bantal.
  • Mengambil kesempatan daripada satu bantal tambahan. Katil-katil bantal menyediakan keselesaan adalah sangat berguna ketika ibu mengandung. Di samping itu untuk menyokong badan ketika kedudukan condong, wanita hamil boleh mendapat manfaat daripada kusyen lama bertahan bahagian abdomen atau diletakkan di antara kaki ketika berbaring mengiring. Kini boleh didapati di pasaran, beberapa jenis bantal khusus bagi wanita hamil.

  • Kekalkan rutin sebelum tidur. Jangan menukar rutin akan tidur pada masa ibu mengandung. Jika dirasai perlu lebih banyak tidur, kami mengesyorkan bahawa anda lakukan pada waktu siang.

  • Praktikkan teknik relaksasi. Dengan pelbagai teknik yang boleh dilakukan di rumah, membuat minda dan badan daripada wanita mengandung adalah lebih santai. Adakah teknik regangan, Urutan, bernafas atau yoga, diiringi dengan mandian suam sebelum tidur. Khususnya, teknik regangan akan membantu mengelakkan kekejangan dan teknik pernafasan boleh membantu mengurangkan ketegangan.

  • Cukupi pengambilan nutrien. Makanan yang sihat untuk wanita hamil diperolehi dari pelbagai nutrien. Makanan yang tinggi protein boleh mengelakkan mimpi buruk, manakala makanan yang tinggi karbohidrat akan membantu tidur nyenyak. Sebelum pergi tidur, lengkap dengan segelas susu untuk ibu-ibu mengandung yang dihidangkan panas. Walau bagaimanapun, elakkan daripada meminum terlalu banyak pada waktu malam jadi tidak untuk terlalu kerap membuang air kecil.
  • Sentiasa bergerak. Bergerak aktif pada wanita hamil boleh membantu mengurangkan kekejangan di kaki, mengurangkan tekanan, mencegah berat berlebihan, dan meningkatkan tenaga. Walau bagaimanapun, dengan keupayaan untuk menyesuaikan diri semasa berbuat demikian. Jika perlu, rujuk kepada doktor sebelum melakukan aktiviti sukan tertentu.
  • Minimalisir penggunaan ubat-ubatan. Wanita hamil sedapat mungkin mengelakkan penggunaan ubat-ubatan, kerana beberapa jenis ubat boleh mengganggu perkembangan janin. Walau bagaimanapun, beberapa jenis ubat-ubatan adalah dianggap selamat. Apabila anda merasa perlu ubat-ubatan untuk membantu tidur nyenyak semasa mengandung lama, berjumpa doktor terlebih dahulu.

Ia adalah penting untuk wanita hamil mendapatkan tidur lama cukup untuk mengekalkan staminanya. Selain daripada tidur pada waktu malam, take a NAP boleh membantu memenuhi keperluan tersebut. Berbincang dengan doktor Jika masalah tidur berlarutan dan mengganggu tempoh rehat anda.

Petua mengatasi Insomnia pada masa Ibu mengandung Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan