Khamis, 21 Januari 2016

Resipi rahsia sihat doktor tahap kesan pisang terhadap gula dalam darah

Pisang adalah buah yang mempunyai pelbagai manfaat yang positif bagi kesihatan anda, bermula dari membantu mengurangkan tekanan, mengurangkan gejala-gejala penyakit, membantu merendahkan tekanan darah, dan juga dapat mengatasi masalah Ketuat (kulit pisang).

Selain mengandungi pelbagai mineral yang penting dan vitamin di dalamnya, pisang juga mengandungi jumlah gula yang boleh membantu meningkatkan tahap gula dalam darah anda yang agak besar.

Indeks glisemik adalah ukuran untuk mengetahui apa kesan makanan terhadap tahap gula dalam darah seseorang. Makanan Indeks glisemik yang rendah dengan Indeks glisemik adalah kurang daripada 55, walaupun yang sederhana glisemik Indeks makanan dengan Indeks glisemik adalah antara 56-69, makanan dengan sebuah makanan Indeks glisemik yang tinggi dengan Indeks glisemik adalah melebihi 70.

Pisang adalah salah satu jenis makanan yang mempunyai Indeks glisemik yang rendah iaitu kira-kira 51. Oleh itu, memakan pisang dapat membantu mempertingkatkan tahap gula dalam darah secara beransur-ansur.



Pisang dan tahap gula dalam darah


Pisang boleh meningkatkan dan mengekalkan tahap gula dalam darah dalam tempoh yang cukup panjang untuk mengandungi jumlah karbohidrat yang agak besar. Selain itu, pisang juga boleh membantu mengurangkan gejala-gejala loya.

Selain itu, pisang juga boleh membantu mengatasi sakit kepala disebabkan oleh anti mabuk. Mempuri pisang dan mencampurkannya dengan madu dan menjadikan ia ke dalam yang milkshake.

Menggunakan pisang 2 sebelum senaman 90 minit akan membantu anda mempunyai sejumlah besar tenaga untuk membekalkan keperluan tubuh sepanjang senaman.

Pisang mengandungi gula semulajadi yang tiga, yang jenis sukrosa, fruktosa dan glukosa. -Tiga jenis gula boleh membantu mengekalkan tahap gula dalam darah anda. Membuat pisang merupakan Snek semasa bekerja boleh juga membantu mengawal tahap gula dalam darah, jadi ia memastikan anda boleh menumpukan perhatian dan mengekalkan mood anda.



Kandungan nutrien dalam pisang


Pisang mengandungi cukup jumlah vitamin B kompleks menjadikan ia mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan anda. Vitamin B6 boleh membantu mengurangkan gejala penyakit dengan cara mengawal tahap gula dalam darah yang boleh mempengaruhi mood.

Pisang juga boleh membantu anda yang cuba untuk berhenti merokok, kerana ia mengandungi banyak vitamin C, vitamin A1, vitamin B6, vitamin B12, kalium dan magnesium yang boleh membantu badan anda pulih dengan sendirinya daripada kebergantungan Nikotin.

Di samping itu, apabila anda gementar, vitamin B kompleks yang ditemui dalam pisang juga boleh membantu melegakan anda.



Pisang dan Mood


Pisang mengandungi tryptophan, sejenis asid amino yang ditukarkan dalam badan kepada serotonin yang boleh membuat anda berasa lebih selesa. Pisang makan terakhir tetap asas setiap hari boleh membantu penghidap kemurungan.

Sesetengah gejala kekurangan kalium adalah yang letih, cepat marah dan keliru. Memakan pisang boleh membantu mengatasi masalah ini adalah kerana pisang mengandungi banyak kalium yang boleh menyediakan anda kembali menumpukan perhatian dengan tugasan anda. Selain itu, kalium juga boleh mengurangkan risiko berlakunya tekanan darah tinggi dan strok.

Kerana ia mengandungi cukup banyak besi, kemudian pisang juga boleh membantu mengatasi gejala anemia.

Resipi rahsia sihat doktor tahap kesan pisang terhadap gula dalam darah Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan