Sabtu, 23 Januari 2016

Bilakah anda perlu mula memberi makanan pepejal kepada bayi anda?

Makanan bayi disyorkan untuk diberikan apabila susu badan atau formula bayi tidak cukup untuk memuaskan kelaparan anak-anak. Walaupun makanan yang diberi makanan berkhasiat bayi, tetapi ia masih perlu dilengkapi dengan susu badan atau formula bayi. SUSU perlu diberikan sebagai sumber utama pemakanan bagi bayi berusia 12 bulan. Zaman keemasan pertumbuhan bayi berlaku pada tahun pertama dan badan bayi keperluan nutrien dan kalori yang cukup untuk membantu proses itu.

Bayi yang sedang belajar makan makanan pepejal secara beransur-ansur dan secara semula jadi. Tidak perlu lagi tergesa-gesa untuk membuat perubahan.

Dalam 6 bulan atau lebih, susu memberikan kesemua nutrien yang diperlukan. Pada sekitar umur 6 hingga 8 bulan, bayi masih lapar walaupun ia diberikan susu ibu. Jadi adalah lebih baik pada usia ini, bayi mula diberi makanan pepejal.

Pureed sayur-sayuran dan buah-buahan, bijirin adalah contoh mashed makanan separa pepejal untuk bayi.

Bayi mempunyai gigi untuk memotong atau menghancurkan cebisan makanan, tetapi belum lagi mempunyai bilangan gigi gerahamnya agar menjadikannya sukar untuk mengisar makanan pepejal. Oleh itu, ibu bapa perlu berhati-hati dalam menghancurkan makanan bayi supaya bayi anda boleh makan dengan baik.

Apabila bayi bermula boleh duduk tanpa bantuan atau mula menunjukkan minat dengan makanan lain yang dimakan itu adalah tanda bahawa beliau sudah bersedia untuk diberi makanan pepejal. Mulakan dengan buah-buahan atau sayur-sayuran atau bijirin, sambil memperkenalkan beberapa jenis makanan yang baru. Dengan cara ini, anda akan dapat mengenal pasti punca Alergi sekiranya berlaku reaksi alahan.

Nota Kesihatan


Who mencadangkan bahawa bayi yang menerima susu ibu secara eksklusif untuk enam bulan pertama hidupnya untuk mencapai pertumbuhan dan badan pembangunan kesihatan optimum. Pada usia enam bulan bayi bersedia untuk diberi makanan teman.

Pengenalan awal makanan pepejal bayi boleh memuaskan kelaparan dari bayi sehingga bayi menjadi kurang dalam minum susu hasil daripada bayi yang sering undernourished. Penyerapan besi dari susu berkurangan dalam usus kecil bayi diberi susu dengan makanan lain. Oleh itu, penggunaan makanan pelengkap yang awal boleh menyebabkan kekurangan zat besi dan anemia.

Bilakah anda perlu mula memberi makanan pepejal kepada bayi anda? Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan