Selasa, 12 Januari 2016

Kopi boleh mengatasi kesakitan selepas senaman, benar-benar?

Kopi ini dipercayai dapat mengatasi masalah kesakitan selepas senaman. Walau bagaimanapun, sama ada kenyataan itu benar? Jika ya, apa yang membuatkan kopi telah dapat mengatasi masalah kesakitan selepas senaman? Berikutan kajian beliau.

 

Otot aches selepas melakukan aktiviti otot yang dikenali sebagai ditangguhkan bermulanya otot kesakitan (DOMS). Peristiwa ini sering berlaku apabila kita mula jenis sukan yang baru, menukar gaya sukan kami atau meningkatkan tempoh dan intentistas sukan. Mikroskopik kerosakan gentian otot yang menyebabkan kesakitan dan kekejangan boleh berlaku apabila otot-otot bekerja lebih keras daripada biasa. Semua bentuk pergerakan yang luar biasa anda boleh mencetuskan bermulanya DOMS (ditangguhkan bermulanya otot kesakitan), terutamanya apabila melakukan pergerakan yang berlaku Bilakah otot penguncupan otot lengthening (pengecutan otot sipi).

Tahukah anda bahawa kopi boleh membantu mengurangkan aduan sakit otot selepas senaman? Kajian dijalankan di Universiti Illinois dan diterbitkan pada april 2009 dalam jurnal antarabangsa sukan pemakanan dan senaman metabolisme menunjukkan bahawa kafein dalam kopi boleh membantu mengurangkan aduan sakit otot selepas bersenam pada sekumpulan lelaki muda pengambilan kafein biasa baik atau tidak digunakan, pengambilan kafein.

Kajian ini melibatkan 25 orang daripada usia muda. Kebanyakan mereka akan biasa dengan mengambil kafein dalam dia setiap hari, bersamaan dengan 3 cawan kopi. Beberapa Kumpulan lain yang tidak digunakan, pengambilan kafein.

Secara rawak, pada kedua-dua kumpulan edaran pil mengandungi kafein, bersamaan 2.5 hingga 3 cawan kopi, dan lain-lain yang diberikan pil yang kosong tidak mengandungi sebarang bahan-bahan aktif 1 jam sebelum melakukan sukan. Ia menghadap ke individu diminta untuk melakukan sukan berintensiti tinggi dua kali selama 30 minit dengan tempoh satu minggu.

Golongan yang dimakan kafein rupanya rasa otot kesakitan intensitasnya lebih ringan berbanding dengan Kumpulan yang mengambil pil untuk mengosongkan.

Bagaimana kafein supaya ia boleh mengurangkan keamatan kesakitan selepas senaman?


Motl, seorang Profesor Universiti Illinois, kesihatan kinesiology dan komuniti Urbana-Champaign, berkata bahawa penyelidikan yang beliau pernah lakukan, kafein yang terbukti untuk bekerja boleh menjejaskan otak dan saraf tunjang yang memainkan peranan penting dalam proses bermulanya sakit. Walau bagaimanapun, ini perlu menjadi pembuktian selanjutnya mengenai perjalanan berkaitan kafein dalam menangani kesakitan. Jelas, jika hasil penyelidikan ini juga terpakai kepada anda, kopi boleh menjadi alternatif untuk anda mengatasi masalah kesakitan selepas senaman. Oleh yang demikian, anda masih boleh menjalani aktiviti dan boleh terus bersenam tanpa takut sakit otot yang teruk berlaku.


Kopi boleh mengatasi kesakitan selepas senaman, benar-benar? Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Info Kesihatan Terkini

0 ulasan:

Catat Ulasan