Selasa, 12 Januari 2016

6 kesilapan ketika bersenam yang paling lazim terjadi dalam dunia atlet

Sukan yang asalnya bertujuan untuk menghilangkan kalori boleh menjadi tidak berkesan berikutan berlakunya kesilapan semasa bersenam. Apakah kesilapan yang paling biasa berlaku apabila bersenam? Berikutan kajian beliau.

 

Pernahkah anda berasa bahawa sukan anda tidak memberikan apa-apa kesan terhadap berat badan anda? Tidak sukan harus bertujuan untuk membuang kalori yang kemudian akan menurunkan berat badan?

Terdapat beberapa kesilapan ketika bersenam yang anda mungkin tidak sedar. Akibatnya, hasil yang diperolehi adalah tidak seperti yang anda harapkan.

Kesilapan ketika bersenam yang biasa dilakukan, antaranya:


1. kesilapan semasa bersenam: lebih berpeluh, lebih baik


Mungkin ramai di antara kita bahawa apabila bersenam dan telah cukup satu yg mengeluarkan peluh menganggap membuang kalori. Ia ternyata bahawa prinsip ini adalah salah. Ini adalah salah satu sukan yang sering apabila kesilapan berlaku. Peluh yang dirembeskan adalah tidak sama dengan jumlah kalori yang dibakar semasa anda bersenam. Peluh anda membuang cecair yang tidak lama lagi akan digantikan apabila anda minum banyak air selepas bersenam. Jadi, apabila peluh yang dikeluarkan semasa bersenam berjumlah banyak, tidak semestinya kalori dibakar selain banyak.

2. kesilapan semasa menjalankan: terlalu bersosial


Jika anda memutuskan untuk bersenam di Pusat Kecergasan, menjaga dengan kesabaran motivasi dalam berbuat demikian. Ramai orang yang bersenam di Pusat Kecergasan, yang pada asalnya bertujuan untuk bersenam pada akhirnya, walaupun terlalu banyak berbual dan bersosial. Pada akhirnya, kerana pengaruh sukan, bahagian yang sepatutnya menjadi berkurangan.

3. kesilapan semasa bersenam: kekurangan intensiti senaman


Senaman tidak hanya bermakna melakukan pergerakan. Matlamat dan sasaran senaman anda mesti ditentukan pada awal untuk mengelakkan kesilapan yang boleh berlaku ketika bersenam anda. Supaya dapat menurunkan berat badan, senaman intensiti yang diperlukan untuk memenuhi keperluan setiap individu. Untuk meningkatkan intensiti senaman, anda boleh menambah pemberat di kaki atau tangan. Di samping itu, ianya juga anda boleh lakukan dengan menambah mileage/masa anda bersenam.

4. kesilapan semasa bersenam: jumlah kalori yang diberikan di dalam peralatan Kesihatan, mungkin tidak sama seperti kalori hilang


Kesilapan semasa bersenam dimana ia juga merupakan biasa terlalu bergantung kepada enjin pengiraan dalam mengira kalori. Bagaimana untuk berhenti seketika percutian seperti yang anda lakukan di tengah-tengah sukan? Walaupun ringkas, jeda yang rosak boleh menjadi sangat berpengaruh dalam pengiraan jumlah kalori.

5. kesilapan semasa menjalankan: senaman statik pola, tidak pula membangunkan


Ini juga adalah salah satu kesilapan biasa semasa bersenam dilakukan. Apabila anda melakukan amalan yang sama secara berterusan, boleh menjadi beban senaman yang berkesan untuk pergi awal ke tidak berkesan lagi dari semasa ke semasa. Atau katakan anda hanya latihan yang memfokuskan pada kekuatan otot hanya secara berterusan. Aktiviti sedemikian secara berkesan akan menjadi tona otot. Walau bagaimanapun, ia tidak akan berkesan jika sasaran utama anda adalah untuk menurunkan berat badan.

6. Ralat apabila bersenam: melakukan senaman terlalu berat di awal


Melakukan senaman berat yang terlalu banyak pada permulaan akan membuat badan menjadi terlalu letih, dan akibatnya boleh goncang konsisten senaman yang kita lakukan. Begitu pula sukan ini secara beransur-ansur dan dirancang baik bagi mengelakkan kesilapan semasa bersenam.

6 kesilapan ketika bersenam yang paling lazim terjadi dalam dunia atlet Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan