Selasa, 12 Januari 2016

Kekejangan kaki semasa hamil muda dan tua ? Ini cara penyelesaian!

Kekejangan kaki semasa hamil mungkin hanya berlaku di kalangan wanita hamil. Mengapa pula begitu? Kemudian, bagaimana untuk menghadapi kekejangan kaki semasa hamil? Berikutan kajian beliau.

 
kejang kaki semasa hamil
 
Keadaan yang kekejangan kaki adalah perkara biasa yang mendasari proses oleh wanita hamil. Kekejangan kaki semasa hamil keadaan memang sering berlaku, terutama dalam dua - dan tiga-trimester. Sambil berjalan kaki kejang ketika hamil berlaku pada siang hari, sudah tentu akan sangat mengganggu aktiviti. Apabila aduan kaki kejang ketika hamil berlaku pada waktu malam, akan pasti akan semakin mengganggu tidur wanita hamil.

Mengapa boleh berlaku kekejangan kaki semasa hamil?


Kekejangan kaki semasa hamil berlaku disebabkan oleh keletihan kaki yang membawa muatan berat dari hari ke hari semasa mengandung. Di sisi lain, kaki kejang semasa mengandung boleh juga berlaku kerana dalam keadaan perut yang memperbesarkan secara beransur-ansur apabila mengandung dan menekan salur darah yang membawa kembali ke jantung dan saraf yang terletak berdekatan.

Antara cara yang boleh anda lakukan untuk melegakan kekejangan kaki semasa mengandung, iaitu:

  1. Elakkan berdiri atau duduk dengan kaki yang terlintas di dalam jangka masa yang panjang
  2. Do perengangan berjalan kaki secara tetap pada waktu siang dan beberapa kali sebelum pergi tidur pada waktu malam.
  3. Melakukan pergerakan berputar di tumit dan jari kaki ketika duduk, Makan, atau semasa menonton telivisi.
  4. Jika boleh, gemar berjalan kaki setiap hari melainkan terdapat keadaan yang khusus daripada Perbidanan atau Bidan yang tidak membenarkan anda untuk berjalan kaki
  5. Elakkan aktiviti yang membuat anda terlalu penat. Apabila di rest, Condongkan kedudukan badan anda ke kiri untuk melepaskan darah kembali ke jantung
  6. Minum banyak air untuk memastikan kecukupan cecair di dalam badan semasa mengandung
  7. Hangat mandi sebelum katil malam melonggarkan otot

Sesetengah sumber juga menyokong pemberian magnesium untuk membantu mengurangkan aduan punca kejang kaki bermacam semasa mengandung. Walau bagaimanapun, sumber lain menyebut bahawa makanan tambahan magnesium tidak terbukti untuk mengurangkan intensiti dan kekerapan punca kejang kaki bermacam semasa mengandung. Berunding lebih awal untuk Obstetrik anda atau bidan sebelum mengambil sebarang suplemen yang anda memutuskan untuk magnesium.

Wanita hamil juga dinasihatkan untuk mengambil kalsium tambahan untuk memenuhi keperluan kalsium semasa mengandung. Tetapi dengan mengambil kalsium tambahan walaupun, belum ada bukti saintifik cukup untuk membuktikan bahawa kalsium boleh mengurangkan kekejangan kaki semasa hamil aduan. Malah kajian yang membandingkan antara ibu-ibu yang mengambil kalsium hami dan tidak mengambil kalsium, tidak terdapat perbezaan dalam insiden berkaitan kekejangan kaki semasa hamil di kedua-dua Kumpulan.

Bagaimana untuk melegakan kaki kejang aduan semasa mengandung?


Untuk melegakan kekejangan kaki semasa hamil aduan, dengan serta-merta meregangkan otot mengalami kekejangan, menyelaraskan di kaki dan tumit terlebih dahulu dan kemudian bengkokkan jari kaki sehingga ke arah belakang kaki. Mungkin dengan berbuat demikian anda akan berasa sakit pada mulanya, tetapi pergerakan perlahan-lahan akan melegakan kekejangan kaki dan sakit senggugut yang akan hilang perlahan-lahan.

Bagaimana jika kaki kejang ketika hamil berlaku secara berterusan dan tidak boleh hilang?


Dengan serta-merta berunding dengan Obstetrik anda atau bidan jika terdapat kekejangan kaki semasa hamil yang berlaku secara berterusan atau jika pembengkakan berlaku, kemerahan, kesakitan atau rasa hangat pada jarak yang jauh besar yang sedang mengalami kekejangan. Jika keadaan ini berlaku, ada kemungkinan darah kaunseling pesakit di kaki. Kejadian itu adalah sangat jarang, tetapi insidennya yang meningkat di kalangan wanita hamil.

Kekejangan kaki semasa hamil muda dan tua ? Ini cara penyelesaian! Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan