Selasa, 12 Januari 2016

Bagaimana untuk mengukur Kesihatan Mental anda?

Manusia adalah salah satu yang disatukan seluruh. Oleh itu, ianya tidak cukup badan-badan yang sihat, jiwa yang sihat yang juga perlu untuk menyokong kualiti hidup.


Kesihatan adalah satu perkara yang sangat penting dan dicari setiap orang. Tanpa kesihatan yang baik, kualiti hidup manusia akan berkurangan dan menyebabkan gangguan dalam melaksaknakan dalam aktiviti harian. Adakah anda tahu apa sebenarnya adalah definisi sihat? Adakah ia bebas daripada penyakit boleh dipanggil sihat?

Menurut kepada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kesihatan adalah suatu keadaan yang sihat dari segi fizikal, mental, dan sosial juga tidak sahaja yang bebas daripada penyakit itu. Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi kesihatan individu, seperti faktor-faktor genetik, persekitaran, pendidikan, ekonomi, gaya hidup dan sebagainya.

Nampaknya, faktor-faktor psikologi memainkan peranan yang penting dalam menentukan status kesihatan manusia.

Kesihatan mental menurut WHO adalah satu keadaan apabila seseorang individu memahami dengan baik keupayaan dan batasan yang dimiliki olehnya, boleh mengatasi masalah/tekanan, boleh untuk bekerja dengan produktif dan memberi sumbangan kepada masyarakat.

Kesihatan mental merupakan asas kepada manusia supaya dapat berfikir, menunjukkan emosi, berinteraksi dengan orang lain, bekerja dan menikmati kehidupan.

Apakah tanda-tanda seseorang yang mempunyai mental yang sihat?
 

Emosi yang sihat


Merasa berpuas hati tentang apa ada pada dia, gembira, seronok, tenang dan boleh mengawal diri sendiri.

Psikologi Kesihatan

 
 

Diterima semua kelemahan yang wujud dalam dia, berkeyakinan, mempunyai tujuan dalam hidup, membuka kepada pengalaman baru, dan mempunyai asas kerohanian yang baik.

Sosial sihat


Mendapat sambutan baik dalam kehidupan sosial, mudah untuk bergaul dan membina hubungan yang baik dengan orang lain, dan memberi manfaat kepada masyarakat.

Bebas daripada penyakit mental

 
 
Bebas daripada penyakit mental

Penyakit mental adalah penyakit yang menyebabkan perubahan dalam cara berfikir, mood dan tingkah laku. Contoh adalah kemurungan, gangguan keresahan, skizofrenia, gangguan bipolar, alzheimer, terencat mental, dan sebagainya.
 

Bagaimana untuk mengukur Kesihatan Mental anda? Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan