Selasa, 19 Januari 2016

7 perkara wajib berhati-hati untuk ibu semasa mengandung

Apakah bentuk bayi dan bagaimana kelakuan beliau, sehingga satu tahap tertentu, ditentukan oleh gen yang bahawa beliau mendapat daripada ibu bapanya. Walau bagaimanapun, sebagai tambahan kepada gen, persekitaran di mana kanak-kanak membesar juga mempunyai peranan yang amat penting dalam membentuk kanak-kanak itu sendiri. Dan alam sekitar dalam soalan di sini bukan sahaja dengan persekitaran di luar, tetapi juga dalam rahim ibu.
 
Tempahan mengandung mungkin sudah tahu bahawa mereka tidak harus mengambil minuman beralkohol, Merokok, dan bahkan memakan beberapa jenis keju unpasteurized susu kerana ia boleh menjejaskan pertumbuhan dan perkembangan janin di dalam rahim.
 
Walau bagaimanapun, sebagai tambahan kepada makanan yang masih ada banyak perkara-perkara lain yang dilakukan oleh wanita mengandung yang boleh menjejaskan kesihatan kanak-kanak, walaupun selepas kelahiran anaknya. Dibawah anda boleh melihat 7 perkara-perkara yang dilakukan oleh ibu-ibu yang boleh menjejaskan kesihatan bayi dalam rahim Nya.


1. berat badan sebelum hamil

Mempunyai berat badan berlebihan atau mengalami obesiti boleh meningkatkan risiko berlakunya diabetes gestasional semasa mengandung atau berlakunya kelahiran preterm, dan boleh meningkatkan risiko berlakunya obesiti dan kencing manis pada kanak-kanak yang dalamnya.
Di samping itu, satu kajian baru juga mendapati hubungan antara ibu berat badan sebelum hamil dengan peningkatan risiko berlakunya asma pada kanak-kanak. Kajian mendapati bahawa kira-kira 12% daripada kanak-kanak 1100 yang lahir daripada ibu yang mengalami masalah kegemukan mengalami asma ketika beliau berumur 14 bulan dan hanya kurang daripada 4% daripada kanak-kanak yang lahir daripada ibu yang mempunyai berat badan normal yang menghidap asma.
Untuk membantu mengekalkan berat ibu, adalah disyorkan bahawa ibu mengandung yang kerap bersenam, iaitu berjalan kaki untuk kira-kira 20 minit 4 kali seminggu.

2. Apakah amaun kopi yang dimakan

Pakar-pakar sudah tahu bahawa memakan dos tinggi kafein semasa hamil boleh membahayakan janin dalam rahim ibu. Malangnya, sehingga kini, pakar-pakar masih tidak tahu secara pasti dos berapa tinggi kafein adalah berbahaya.
 
Di Kolej Amerika Obstetricians dan pakar Ginekologi mengesyorkan yang hamil wanita untuk menghadkan pengambilan kafein, bahawa hanya mereka 200 mg atau kurang sehari (bersamaan 2 cawan kopi).
 
Walau bagaimanapun, satu kajian baru mendapati bahawa kafein dengan jumlah yang sangat kecil di atas disebut telah dapat meningkatkan risiko berlakunya berat kelahiran yang rendah. Jadi jika anda masih mahu minum kopi setiap pagi, pastikan jumlah adalah tidak lebih dari 180 ml sehari (setara dengan separuh kaca setinggi Starbuck).

3. asap rokok

Tinggal di sebuah kawasan yang penuh asap sememangnya banyak secara ringkas terlibat dengan bermulanya asma dan masalah pernafasan lain dalam kanak-kanak. Walau bagaimanapun, satu kajian baru mendapati bahawa pendedahan kepada rokok asap (perokok pasif) juga boleh menyebabkan tercetusnya pelbagai gangguan kesihatan kanak-kanak.
Satu kajian yang dijalankan di China mendapati bahawa kanak-kanak yang dilahirkan daripada seorang ibu yang seorang perokok pasif semasa mengandung mempunyai dua kali risiko lebih tumpuan dan gangguan kepada tingkah laku agresif apabila mereka yang berumur 5 tahun berbanding dengan kanak-kanak yang lahir daripada ibu yang tidak terdedah dengan asap rokok.

4. boleh minum ubat-ubatan

Pada masa ini, ramai wanita hamil yang juga menggunakan kuasa anti-depresan. Malangnya, ini ternyata dapat mencorakkan perkembangan bayi dalam rahim Nya. Penyelidik mendapati bahawa serotonin terpilih reuptake inhibitors memakan (SSRIS) semasa hamil boleh dikaitkan dengan peningkatan risiko keguguran, kelahiran pramatang, kecacatan sejak lahir dan gangguan seperti kelakuan autisme.
 
Cara terbaik untuk mengatasi masalah kemurungan yang berlaku di kalangan wanita usia produktif adalah dengan terapi kognitif. Walau bagaimanapun, dalam sesetengah keadaan (terutama apabila disertai dengan masalah psikiatrik lain), memakan anti-depressants akan kesan lebih baik untuk ibu. Oleh itu, berunding dengan doktor anda tentang sebarang ubat-ubatan yang anda perlu dan tidak perlu mengambil sebelum anda hamil.

5. Berapakah tahap Vitamin D dalam badan

Bagi anda yang bercadang untuk hamil, mungkin tidak ada salahnya apabila anda memeriksa tahap vitamin d dalam badan anda. Ini adalah kerana tahap rendah vitamin D semasa anda mengandung boleh membawa kepada gangguan kesihatan yang lebih serius terhadap anda dan bayi di dalam rahim anda. Pelbagai kajian telah mendapati bahawa tahap rendah vitamin D boleh meningkatkan risiko berlakunya diabetes gestasional, preeclampsia, dan berat kelahiran yang rendah.
 

6. Berapa banyak diproses daging yang dimakan

Menurut Pusat Kawalan dan pencegahan penyakit kira-kira 1 daripada 6 kes listeriosis berlaku di kalangan wanita hamil. Listeriosis ada penyakit bakteria disebabkan oleh Listeria yang biasanya dihantar melalui makanan yang dicemari.
 
Walaupun hanya segelintir wanita hamil yang dijangkiti, tetapi kesannya adalah amat besar. Jangkitan listeria semasa mengandung boleh membawa kepada berlakunya kelahiran pramatang, jangkitan pada bayi, dan bahkan disebabkan bayi mati apabila dilahirkan.
 
Pelbagai jenis daging yang diproses seperti sosej, ham, dan Bacon boleh tercemar oleh listeria sebelum itu dibungkus. Oleh itu, sentiasa bersih, membasuh buah-buahan dan sayur-sayuran akan anda minum dan memasak pelbagai jenis daging sehingga 65 darjah Celsius sebelum dimakan.

7. pencemaran udara

Menurut satu kajian, bernafas udara tercemar oleh pelbagai jenis kenderaan bermotor, Perindustrian asap, habuk dan walaupun semasa hamil mungkin meningkatkan risiko (walaupun sedikit) bayi yang dilahirkan dengan berat lahir yang rendah.
 
Mengelakkan masa bahagi bahagikan kerja di mana ramai pemilik kenderaan yang mengambil bahagian dalam jem boleh membantu mengurangkan pendedahan kepada pencemaran udara. Tambahan pula, peningkatan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran semasa mengandung juga boleh membantu melindungi ibu dan bayi daripada kesan pencemaran udara.
 

7 perkara wajib berhati-hati untuk ibu semasa mengandung Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan