Rabu, 13 Januari 2016

Buah-buahan dan sayur-sayuran, mujarab rendah kolesterol secara semulajadi

Selepas seminggu semalam telah dijamu dengan pelbagai jenis makanan penuh kolesterol, datang kembali sihat hidup dan mengurangkan kolesterol secara semulajadi dengan buah-buahan dan sayur-sayuran.

Sebelum mengambil apa-apa ubat, ia adalah bernilai mengambil beberapa pilihan buah-buahan dan sayur-sayuran boleh mengurangkan kolesterol secara semula jadi berikut, alpukat contohnya. Alpukat sememangnya diketahui mengandungi lemak yang tinggi tetapi lemak tak tepu.

Lemak tak tepu dalam alpukat itu baik untuk badan kerana ianya berguna untuk meningkatkan tahap kolesterol baik (HDL) dan meluruhkan kolesterol buruk (LDL). Untuk mendapatkan manfaat secara optimum, elakkan daripada menggunakan bahan-bahan tambahan, seperti gula, sirap, susu pekat manis penyebab. Di samping itu, anda juga boleh mencuba kubis itu. Mengikut Institut darah, paru-paru jantung negara dalam gentian kubis merupakan sejenis serat larut air yang boleh mengurangkan kolesterol.

Ingin mencuba buah-buahan segar? Buah-buahan bintang boleh menjadi pilihan. Serat dan vitamin C yang sangat tinggi untuk mengurangkan paras kolesterol dalam badan. Anggur hitam juga mengandungi quercetin, bahan yang mampu menghalang kolesterol melekat ke saluran darah.

Bahan terakhir yang boleh anda cuba ialah soya. Untuk yang satu ini, anda boleh mengubahnya menjadi sebuah soya, susu, jus atau tempe. Kacang soya adalah kaya dengan vitamin B, kalsium, zat besi dan antioksidan. Manja ini boleh mengurangkan kolesterol yang tidak baik dan meningkatkan kolesterol baik yang bermanfaat untuk badan.

Well, kawan-kawan Bright, mempunyai idea untuk menanam bahan-bahan yang sihat ini kelima?

Buah-buahan dan sayur-sayuran, mujarab rendah kolesterol secara semulajadi Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan