Ahad, 11 Disember 2016

11 Petua menjaga kesihatan dan kebersihan hidung (RESDUNG)

Badan terdiri daripada beberapa organ yang sangat penting untuk menyokong kehidupan kita, di mana setiap satu daripada organ-organ ini mempunyai tugas dan fungsi secara individu. Untuk tujuan ini, kita harus berusaha supaya badan kekal di dalam keadaan sihat dan bersedia, supaya nanti mereka boleh lakukan tugasnya begitu juga bahawa kita menjadi sihat. Salah satu organ yang kita perlu menjaga adalah hidung, yang sebagai tambahan kepada organ untuk bernafas, juga bertindak sebagai deria bau kita.

Pendapat pakar mengenai hidung


"Menurut satu dalam bidang Alergi dan imunologi di klinik Lahey di Burlington dipanggil e. Josep Kelleher, MD, menyatakan bahawa bahagian hidung dan sinus adalah baris pertama Pertahanan dalam sistem pernafasan, di mana kedua-duanya terdiri daripada beberapa rangkaian seperti membran mukus, serta bertujuan untuk distill silia di samping melembapkan udara kita sedut. Jika hidung kami mengalami masalah atau masalah kesihatan, maka organ yang tidak akan dapat berfungsi dengan baik dan akan mempunyai kesan ke atas kesihatan organ-organ lain seperti masalah pernafasan atau isu-isu dalam suara anda. ”

Kemudian apa perlu kita lakukan untuk memastikan hidung tanya kami dalam keadaan yang sihat? Terdapat beberapa cara yang boleh kita lakukan untuk mendapatkan rasa bau kekal sihat, seperti:
 

1. melindungi hidung daripada habuk dan pencemaran lain


Apabila melakukan aktiviti di tempat-tempat yang mengandungi banyak habuk serta pada masa yang telah memandu, ia akan menyebabkan hidung bernafas dalam bahan-bahan yang amat membahayakan kesihatan anda. Habuk dan udara yang tercemar disedut akan membuatkan hidung menjadi kotor. Well, untuk melindungi organ-organ, maka kami mengesyorkan anda menutup hidung atau menggunakan topeng untuk aktiviti di tempat-tempat ini.

2. cuba untuk mengelakkan Alergi-sumber


Jika anda seorang penghidap Alergi, maka yang perlu dilakukan adalah untuk meminimumkan tersentuh punca alahan seperti habuk, debunga, bulu haiwan tulen (cth: bahaya bulu kucing), bahaya rokok asap dan lain-lain sumber untuk mencegah kerosakan kepada organ-organ dalam hidung dan sinus.

3. meningkatkan kualiti udara yang bersih dalam persekitaran


Ini adalah satu langkah yang mudah dalam usaha untuk melindungi hidung daripada perkara-perkara yang boleh membahayakan kesihatan. Bagi perkara yang boleh dilakukan untuk mewujudkan udara bersih dalam persekitaran sekeliling anda supaya anda boleh kehilangan deria bau anda risiko kesihatan masalah antaranya ialah:

  • Basuh langsir atau cadar secara berkala (minimum 2 hari)
  • Menggantikan karpet lantai jubin sebagai contoh dengan kayu
  • Membersihkan mainan kanak-kanak dari habuk dan kotoran
  • Menggantikan kusyen yang kerap
  • Jangan biarkan haiwan peliharaan seperti kucing yang berhenti di katil
  • Menggunakan penapis udara
  • Isi rumah dengan pengudaraan atau tingkap supaya bisa itu terjadi daripada peredaran udara dalaman

4. Menjaga kelembapan udara dalaman


Udara yang kering boleh menyebabkan organ-organ sinus akan menjadi kering. Sebagai hasil daripada organ-organ ini akan menjadi terdedah dijangkiti dengan bakteria berbahaya. Untuk itu, cuba untuk mengekalkan dan memperbaiki kelembapan udara dalaman, terutama di musim sejuk. Tahap kelembapan udara yang baik untuk kesihatan kulit adalah organ yang dalam sinus serta kira-kira 40 hingga 50 peratus.

Dengan kelembapan udara yang melebihi 60% akan meningkatkan pertumbuhan kulat, kutu daun, hama dan habuk. Kelembapan yang sesuai dan dipelihara akan membantu untuk mengurangkan risiko terdedah kepada pelbagai penyakit seperti asma atau menyebabkan alahan kulit lain. Anda boleh menggunakan alat seperti humidifier atau vaporizer dengannya.

5. Masukkan pengambilan cecair di dalam badan


Bertemu pengambilan cecair di dalam badan akan sangat bermanfaat untuk menjaga sinus hidung dan organ-organ agar ia lembap. Ia boleh menggalakkan hidung lebih sihat dan kurang terdedah kepada serangan penyakit berjangkit.

6. Elakkan sumber jangkitan


Jika ada orang berdekatan anda mengalami masalah kesihatan lain seperti selesema, demam dan jangkitan sistem respiratori. Maka langkah terbaik untuk mengelakkan penyebaran virus sendiri adalah untuk mengelakkan hubungan yang rapat dengan mereka. Mengapa? Kerana pada masa ini mereka akan bersin, penyakit berjangkit virus dan bakteria menyebabkan gangguan kesihatan boleh dibawa oleh udara yang kita sedut. Ini akan menyebabkan kita dijangkiti.

7. membiasakan tangan basuhan dengan SABUN,


Langkah kanan dan cukup mudah dilakukan untuk mengelakkan pelbagai penyakit yang boleh menyerang bahagian hidung dan sinus adalah dengan bersungguh-sungguh tangan mencuci menggunakan SABUN. Bagaimana untuk mencuci tangan dengan betul adalah dengan menggunakan SABUN yang supaya kuman yang menyebabkan penyakit kepada kematian.

8. membersihkan kotoran yang terperangkap dalam hidung


Apabila seseorang terdedah kepada serangan flu atau selsema, biasanya diiringi dengan melaksanakan mukus bersin setiap. Jika mukus yang ia dibiarkan cukup baik, akan mengeringkan dan dilampirkan pada hidung. Ini akan membuat hidung kelihatan kotor dan slovenly. Apabila bersin, anda perlu membersihkan lendir-lendir yang ia jadi hidung sentiasa bersih dengan serta-merta. Di samping itu, gunakan topeng untuk mengelakkan penyebaran virus kepada orang lain.
 

9. Elakkan mengikis hidung dengan tangan


Tangan adalah satu agen yang boleh membawa kuman atau bakteria yang menyebabkan penyakit. Bagi yang kami syorkan, elakkan aktiviti-aktiviti mengikis hidung dengan tangan. Di samping itu, aktiviti-aktiviti mengikis hidung dengan tangan boleh menyebabkan bermulanya jangkitan pada deria bau, seperti mendapat pendarahan hidung yang. Memang bagus jika masa kotor \terasa dan gatal hidung, perlu dibersihkan dengan menggunakan tuala atau kain yang bersih dan lembap.

10. membersihkan hidung dengan air garam


Kajian telah menunjukkan bahawa membersihkan hidung dan sinus dengan menggunakan penyelesaian garam suam, boleh membantu mengurangkan risiko jangkitan serta masalah kronik yang lain pada organ. Anda juga boleh menggunakan Sanitizer hidung yang produk kini dijual di farmasi-farmasi.

11. perhatikan penggunaan ubat-ubatan


Penggunaan beberapa jenis ubat-ubatan secara berterusan boleh menyebabkan masalah hidung sebagai kesan sampingan. Masalah itu termasuklah hidung tersumbat disebabkan oleh jamming rebounds itu. Untuk mencapai matlamat ini, kami mengesyorkan bahawa anda berunding dengan doktor atau kakitangan perubatan yang lain sebelum memakan ubat-ubatan.

Hidung adalah salah satu organ yang paling vital badan kita dimiliki. Jika organ yang tidak dijaga baik, ia akan sangat mudah untuk beliau terdedah kepada habuk, pencemaran, terdedah kepada kesan perubahan suhu, atau jangkitan yang akhirnya akan menyebabkan kerosakan padanya. Untuk itu, ia telah menjadi sepantasnyalah jika kita sentiasa menjaga kesihatan organ-organ yang dengan cara belajar bagaimana untuk menjaga organ-organ yang lebih baik. Kerana dengan perwatan yang baik akan dapat membebaskan hidung kesakitan atau gejala-gejala lain.
 
 

11 Petua menjaga kesihatan dan kebersihan hidung (RESDUNG) Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan