Selasa, 19 Januari 2016

Apabila masa yang sesuai untuk berkahwin dan mempunyai anak?

Merasa tidak selesa dengan pelbagai soalan mengenai Bilakah anda akan mencari teman wanita yang berkahwin atau pun mempunyai kanak-kanak? Jika ya, maka anda adalah salah satu daripada ramai orang di dunia yang merasakan hal yang sama.

Jadi, Bilakah neraka adalah sebenarnya waktu yang tepat untuk mula mencari pasangan, berkahwin, dan mempunyai anak? Dibawah anda boleh melihat jawapan beberapa soalan di atas berasaskan pelbagai kajian.



Apabila berada pada masa yang sesuai untuk berkahwin?


Kebanyakan wanita biasanya mula rasa "tertekan" dan ingin berkahwin apabila mereka telah mencapai umur tertentu. Menurut data daripada Banci Amerika Syarikat, purata berkahwin wanita apabila mereka adalah kira-kira 27 tahun dan lelaki purata berkahwin apabila mereka yang berumur 29 tahun.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna anda harus berkahwin dengan saya apabila anda sudah mencapai usia. Walau bagaimanapun, apabila anda sudah mencapai umur itu, mungkin tidak ada salahnya apabila anda mula mencari pasangan hidup (Mr.right/Mrs. kanan).

Berdasarkan data dari Pusat Penyelidikan Pew, orang-orang yang berkahwin sebelum mereka 23 tahun mempunyai risiko yang lebih besar untuk perceraian. Dalam erti kata lain, tahap kematangan anda adalah faktor determining dari segi perkahwinan.

Walau bagaimanapun, pendidikan merupakan tidak kurang pentingnya. Berdasarkan satu kajian yang dilakukan menjelang 2013, melambatkan perkahwinan sehingga selepas seseorang graduan kolej boleh mengurangkan risiko berlakunya perceraian (kadar perceraian adalah lebih rendah berbanding Bilakah seseorang berkahwin semasa mereka berada di masih di Kolej atau pun sekolah menengah). Jadi, tergesa-gesa tidak berkahwin boleh memutuskan ia adalah lebih baik untuk masa depan keluarga anda.

Selain daripada umur, berapa lama orang yang telah dating sebelum perkahwinan seolah-olah turut menyumbang dalam menentukan bagaimana mereka hidup isi rumah harmonisnya kemudian. Satu kajian yang dijalankan pada tahun 2006 mendapati bahawa pasangan yang telah dating di masa sebelum perkahwinan cenderung untuk mempunyai kehidupan berkahwin Tempahan memuaskan. Kajian juga mendapati bahawa pasangan yang berkahwin selepas dating selama enam bulan hanya untuk mempunyai risiko tertinggi untuk perceraian.

Kesimpulannya adalah umur sebenarnya tidak pasti atau berapa lama anda perlu keluar untuk mendapatkan kehidupan yang bahagia berkahwin. Walau bagaimanapun, berdasarkan beberapa kajian di atas, bukanlah kesalahan beliau jika anda menunggu sehingga anda berada-20, telah menamatkan pengajian kolej, dan telah bertemu sekurang-kurangnya lebih daripada 6 bulan sebelum membuat keputusan untuk berkahwin.


Apabila adalah masa yang sesuai untuk kanak-kanak?


Sesungguhnya adalah satu perkara yang masuk akal apabila pasangan newlywed menunggu sekurang-kurangnya 1 tahun sebelum menimbangkan untuk mempunyai anak. Matlamatnya adalah memang baik iaitu untuk menyesuaikan diri hidup berkahwin sebelum membawa masuk ahli-ahli baru dalam keluarga.

Walau bagaimanapun, menurut satu kajian pada tahun 2012, pasangan yang mempunyai kanak-kanak sebelum memasuki perkahwinan sekali gus umur 1 tahun boleh bertahan lebih lama, iaitu sehingga 15 tahun yang lewat berbanding dengan pasangan yang memilih untuk menangguhkan setelah kanak-kanak. Walau bagaimanapun, ia tidak bermakna anda harus segera mempunyai kanak-kanak supaya anda berkahwin kerana terdapat perkara-perkara lain yang anda perlu untuk mempertimbangkan seperti kewangan.

Walau bagaimanapun, keputusan kajian yang sama menunjukkan perkara yang berbeza apabila anda mula-mula hamil sebelum berkahwin, terutamanya jika anda adalah seorang remaja. Kajian mendapati bahawa pasangan yang berkahwin kerana "kemalangan" lebih jarang mempunyai perkahwinan yang berkekalan.

Walau bagaimanapun, ia akan menjadi bijak jika anda tidak lagi boleh meletakkan off kewujudan kanak-kanak tersebut apabila anda mempunyai umur 35 tahun. Ini adalah kerana, bersedia atau tidak, telur anda akan menjadi semakin rapuh disebabkan oleh usia meningkat secara beransur-ansur anda, yang akan menjadikan kehamilan anda menjadi lebih berisiko.

Kesimpulannya adalah, ia akan lebih baik jika anda menunggu sehingga anda dan pasangan anda telah berkahwin sebelum membuat keputusan untuk mempunyai anak.

Apabila masa yang sesuai untuk berkahwin dan mempunyai anak? Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan