Isnin, 21 Disember 2015

7 Makanan Istimewa buat Kesihatan Mata Kaum Malaya (eye )

Mata yang sihat adalah impian semua orang. Syarat-syarat mata sihat yang mampu untuk melihat objek yang berhampiran atau jauh dengan sangat jelas. Walau bagaimanapun, pelbagai faktor boleh menyebabkan gangguan kesihatan pada organ mata itu sendiri adalah seperti membaca buku ketika anda sedang tidur, terlalu lama merenung skrin komputer dan juga membaca buku dengan penjelasan potluck di. Dari pada sekarang, untuk mengelakkan semua tabiat ini. Pelbagai jenis makanan boleh membantu fullfill keperluan nutrien yang diperlukan oleh mata untuk mengekalkan kesihatan mata. Kemudian, apakah makanan yang boleh menyuburkan organ mata...???

Kawan-kawan, tips kesihatan. Kita perlu mengekalkan kesihatan organ-organ tanpa mengkesampingkan organ-organ lain. Ini adalah kerana, segala aktiviti atau kerja-kerja akan menjadi kacau-bilau jika berlaku masalah pada organ yang wawasan. Kemudian daripada itu, menjaga kesihatan mata anda seharusnya menjadi keutamaan yang kita harus menghargai. Berikutan makanan 7 ini yang boleh menyuburkan mata anda:

  1. Lobak merah. Buah-buahan ini merupakan salah satu buah-buahan yang berkait rapat dengan kesihatan mata. Ini adalah kerana, lobak merah mengandungi beta karotena, vitamin A yang mencukupi nutrien yang diperlukan oleh organ-organ mata anda. 
  2. Bayam. Beberapa sayur-sayuran terutama bayam hijau makhluk adalah sejenis makanan yang baik untuk kesihatan mata. Ini adalah kerana makhluk hijau, sayur-sayuran adalah sumber lutein dan zeaxathin, yang berfungsi untuk mencegah kemerosotan degenarasi dan katarak mata. 
  3. Telur. Suka makan telur...???. Kuning telur yang ternyata mengandungi lutein dan zeaxathin, yang berfungsi untuk mengelakkan degenerasi atau mengurangkan kuasa melihat seseorang dalam organ mata. 
  4. Buah-buahan. Buah-buahan merupakan sumber vitamin c seperti buah-buahan citrus. Kerana kandungan vitamin C dalam buah-buahan boleh mencegah seseorang daripada degenerasi makular dan katarak juga. 
  5. Pelbagai jenis ikan marin. Ikan laut dalam niat iaitu ikan salmon dan ikan sardin. Ini adalah kerana, kedua ikan kaya dengan kandungan asid lemak omega 3 yang tinggi yang diperlukan untuk menyuburkan organ-organ mata untuk kekal sihat. 
  6. Brokoli. Kandungan vitamin C dalam brokoli memberi nutrien yang amat diperlukan oleh organ-organ wawasan. Untuk berfungsi secara optimum bagi kuasa melihat seseorang yang lebih baik dan jelas sudah tentu.Ubi keledek. Ini adalah satu makanan yang merupakan sumber vitamin C dan beta karotena. Kandungan bahan kedua keledek adalah sangat baik untuk kesihatan organ-organ penglihatan anda.

7 Makanan Istimewa buat Kesihatan Mata Kaum Malaya (eye ) Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan