Isnin, 21 Disember 2015

5 gaya hidup Buat hati yang sihat

Kawan-kawan, tips kesihatan. Hati menjadi satu organ penting bahawa peranan menjana kelangsungan hidup seluruh manusia terlebih dahulu. Dalam setiap saat kehidupan yang kita pergi melalui, jantung adalah sentiasa berdetik dan tidak pernah tahu holiday. Seseorang akan dikenakan hukuman mati apabila organ jantung telah berhenti menewaskan. Seperti juga dengan lain-lain organ badan, hati mesti dikekalkan kesihatannya. Sebahagian daripada gaya hidup sihat kita boleh memohon bermula dari sekarang untuk memiliki hati yang sihat. Kemudian, apakah gaya hidup kepada hati yang sihat...???
 
Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (yang), di seluruh dunia untuk manusia dianggarkan 17 juta telah meninggal dunia kerana kardivascular penyakit terutamanya jantung serangan atau angin ahmar. Berdasarkan data dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia, penyakit jantung harus dipandang masyarakat dunia untuk menyekat kadar kematian supaya tidak terus meningkat pada zaman akan datang. Beberapa perubahan gaya hidup yang mudah boleh memberi manfaat kepada organ jantung sihat yang kita ada. Tips kesihatan akan mengkaji semula sebahagian daripada gaya hidup untuk hati yang sihat. Berikut 5 gaya hidup kepada hati yang sihat:

  • Membuat ia satu tabiat lebih kerap bersenam. Sukan ini dapat mengurangkan jumlah risiko penyakit jantung sejumlah 40 peratus. Memang sukar untuk meluangkan masa untuk bersenam, mulakan tempoh rehat yang mencukupi atau tidur pada malam hari, supaya anda juga akan bangun awal contohnya hari untuk bersenam.
  • Mengawal berat badan anda. Mempunyai berat badan ideal atau berkadar tidak hanya indah terbaik mata orang lain, tetapi juga sihat untuk badan seseorang. Dalam kes ini, berat badan berlebihan boleh dikaitkan denngan risiko penyakit jantung yang berpotensi boleh menyerang organ-organ hati anda.
  • Berhenti rokok mula sekarang. Rokok boleh menjadi salah satu tabiat buruk yang sukar untuk dihapuskan bagi sesetengah orang. Tetapi Adakah anda tahu, rokok merupakan salah satu pencetus utama bagi penyakit jantung yang anda mengalami. Sebagainya sesuka hati kembali kukuh semua anda, mula keluar tabiat Merokok.
  • Rutin periksa keadaan hati. Dalam kes ini, mula berunding kardiologi untuk memeriksa keadaan kesihatan organ-organ hati anda. Anda boleh bertanya soalan tentang apa-apa yang berkaitan dengan tip-tip untuk mengekalkan jantung yang benar.
  • Tekan teruskan untuk meningkatkan tahap stres. Jangan memaksa badan dan minda yang anda perlu terus bekerja setiap masa. Jaunt hujung minggu atau bercuti pada akhir boleh merehatkan badan dan minda. Jadi kesihatan kepada tubuh termasuklah jantung akan terus kekal berjaga.

5 gaya hidup Buat hati yang sihat Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan