Ahad, 25 September 2016

Adakah anda tahu adalah sangat bahaya cabut gigi ketika hamil

Adakah anda tahu ia adalah sangat bahaya cabut gigi ketika hamil

Sakit gigi boleh berlaku kepada sesiapa sahaja dan pada bila-bila masa. Gigi akan sakit pasti sangat mengganggu dan menyebabkan rasa ketidakselesaan. Bahkan jika ia gagal untuk menyembuhkan sakit gigi yang maka sudah tentu menjadi aktiviti harian terganggu. Makan, bercakap dan walaupun kerja amat terjejas disebabkan oleh sakit gigi. Selain itu, jika sakit gigi yang disebabkan apabila anda berada hamil. Keadaan ini adalah sangat membimbangkan selesa hidup kehamilan.

Penghidap sakit gigi biasanya menjadi lebih sensitif supaya ia akan menjadi sangat menjengkelkan apabila ia mendengar bunyi bising. Penghidap sakit gigi cenderung memilih untuk sendiri dalam keadaan tenang. Memandangkan gejala-gejala yang agak excruciating maka sakit gigi itu tidak boleh dianggap perkara remeh-temeh dan harus dijaga dengan baik.

Faktor-faktor yang menyebabkan tercetusnya sakit gigi amat, satu yang bengkak gusi dan rongga. Keadaan ini menyebabkan kesakitan yang berlaku secara berulang-ulang jika tidaksegera yang dirawat. Apabila sakit gigi yang boleh berulang supaya pada peringkat ini inilah produktiviti dalam penghidap sakit gigi akan berkurangan.

Kesakitan yang amat sangat bergitu memang benar kewujudan membuatkan penghidap daripada sakit gigi menjadi jengkel. Biasanya salah satu penyelesaian untuk mengatasinya adalah untuk tarik gigi. Kaedah ini dianggap amat berkesan untuk mencegah sakit gigi jadi tidak untuk berulang lagi di kemudian hari. Dengan ini kaedah gigi rosak boleh ditarik balik dan dihapuskan.

Walau bagaimanapun kaedah tweeze gigi tidak boleh dilakukan sahaja dan berhati-hati. Selain itu, jika pesakit mengalami kesakitan memuncak. Kaedah tweeze gigi hendaklah dibuat pada masa yang gigi akan baik bentuk adalah baik atau tidak sakit. Cabut gigi di waktu sakit bukanlah sangat berisiko dan disyorkan.
 

Jangan putuskan sambungan Gear yang berbahaya untuk wanita hamil?


Cabut gigi memang pula menjadi salah satu penyelesaian yang betul untuk mengelakkan berulang pada masa akan datang. Tetapi bagaimana pula dengan wanita hamil? Adakah ia dibenarkan tarik gigi semasa mengandung? Apakah kaedah yang selamat? Ini pasti mesti menjadi satu kajian yang lebih banyak untuk mengelakkan kesan memudaratkan wanita hamil kerana tarik gigi.

Sakit gigi di ibu-ibu mengandung pasti akan menjadi salah satu masalah yang sering berlaku. Sakit gigi adalah biasanya lebih cenderung berlaku pada trimester kedua dan ketiga kehamilan. Keadaan ini berlaku kerana perubahan hormon di kalangan wanita hamil. Perubahan hormon yang dicetuskan oleh bakteria yang masuk ke dalam badan melalui mulut. Aduan ini muncul dalam pelbagai keadaan seperti rongga, bengkak gusi dan sakit gigi adalah juga biasa.

Keadaan gigi yang bermasalah memerlukan pengendalian perubatan sesuai untuk mengelakkan keadaan yang lebih teruk. Tetapi biasanya keadaan sedang hamil akan menghadkan tindakan tarik gigi kerana ia dianggap sangat berbahaya bagi Kesihatan ibu dan janin juga akan hamikl di dalam rahim.

Mengapa dikatakan menjadi berbahaya? Ini adalah kerana tindakan tarik gigi boleh menjejaskan saluran darah wanita hamil yang mengakibatkan bermulanya kontraksi pada rahim. Jika pengecutan berlaku sebelum masa maka lhal ini berisiko terhadap keguguran, pecah awal janin dan amniotic dilahirkan pramatang.

Ia boleh dibuat kesimpulan bahawa tarik gigi hamil wanita adalah sangat tidak digalakkan. Tindakan ini boleh mencetuskan satu risiko yang besar untuk kehamilan. Sekiranya seorang ibu hamil maka harus memberi penawar sakit gigi anti ubat-ubatan sakit dan sakit gigi adalah selamat, kata perubatan. Tetapi jika ia ternyata bahawa gigi reput menyebabkan kesakitan berterusan maka ini akan menjadi pertimbangan dalam mengambil tindakan perubatan. Mungkin berguna.
 

Adakah anda tahu adalah sangat bahaya cabut gigi ketika hamil Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan