Ahad, 1 November 2015

10 Universiti Sains Islam Malaysia terbaik di Asia, Mari kite belajar

Seperti yang kita tahu,bahwa salah satu kawasan bersempadan Malaysia Borneo, Indonesia. Ia adalah tidak hairanlah jika banyak yang mengerikan pelajar asal Indonesia yang belajar di negara ini. Selain itu, jika dilihat dengan pangkat, Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai kualiti pendidikan satu aras diatas Indonesia.

akan tetapi  buat masa ini maklumat semasa kursus ini membincangkan tentang 10 Universiti di Malaysia. Kampus di mana mereka berada? Yuk kita bahas tentang Universiti Sains Islam Malaysia.

 1.  Universiti Malaysia Sabah (UMS)

Ia terletak di Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia. Lokasi hanya salah satu daripada pelbagai budaya dan kosmoolitan sifat-sifatnya yang mempunyai zon pantai dan laluan riadah bagi mereka yang ingin untuk hidup dan meneruskan kerjaya mereka di Malaysia. UMS juga mempunyai modul berkaitan pengajaran dan pembelajaran di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Kampus ini juga menawarkan 10 kursus Khusus saya memetik sumber dari wikipedia

    1 Sejarah
    2 Lagu Universiti
    3 Akademik
        3.1 Fakulti (Sains)
            3.1.1 Fakulti Kejuruteraan (FKJ)
            3.1.2 Fakulti Sains dan Sumber Alam (FSSA)
            3.1.3 Fakulti Sains Makanan dan Pemakanan(FSMP)
            3.1.4 Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan (FKSK)
            3.1.5 Fakulti Pertanian Lestari (FPL)
            3.1.6 Fakulti Komputeran dan Informatik (FKI)
        3.2 Fakulti (Kemanusiaan)
            3.2.1 Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan (FKSW)
            3.2.2 Fakulti Perniagaan, Ekonomi dan Perakaunan (FPEP)
            3.2.3 Fakulti Psikologi dan Pendidikan (FPP)
            3.2.4 Fakulti Kewangan Antarabangsa Labuan (FKAL)
        3.3 Pusat
            3.3.1 Pusat Pengajian Pascasiswazah (PPPS)
            3.3.2 Pusat Persediaan Sains & Teknologi (PPST)
            3.3.3 Pusat Luar Universiti Malaysia Sabah (PLUMS)
            3.3.4 Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa (PPIB)
            3.3.5 Pusat Kokurikulum dan Pembangunan Pelajar (PKPP)
            3.3.6 Pusat Perakaunan UMS(UCA)
    4. Pusat Kecemerlangan
    5. Unit Penyelidikan
    6. Kolej Kediaman
    7. Galleri
    8. Pautan luar


2. Universiti Malaya (UM)

Berdasarkan jam Universiti kedudukan kerja UM adalah kedudukan 167 dengan skor kedudukan di dunia dan 32 56.9 dengan skor 50.0 dalam Asia. Kampus UM terletak di nikmat, Kuala Lumpur. Visi Kolej adalah memanjukan ilmu melalui penambahbaikan yang berterusan untuk semua rakyat, khusus pelajar UM. Kemudahan tersebut terkenal di kampus UM adalah sebuah Muzium Seni Asia dan Taman Botani.


3. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

SME kampus yang terletak di Bandar Warisan Puteri Seremban Jalan, Bangi, Selangor, Kuala Lumpur. SME dikelilingi oleh hijau Bukit-bukau yang menjadikan pemandangan sekitar kampus akan sangat menenangkan. Berasaskan kerja-kerja kedudukan Universiti jam berada di kedudukan 56 PKS dengan skor 40.6 dalam Asia.

SME kampus mempunyai 8 Fakulti, 1 sekolah, 16 Intitutes, Pusat, Pusat Siswazah pengajian Manajement am, Pusat perkembangan pelajar dan pusat dan lain-lain Perkhidmatan. Khusus untuk Perpustakaan di kampus PKS, berasaskan standard di peringkat antarabangsa.


4. Universiti Sains Malaysia (USM)

USM menawarkan program dalam Sains semula jadi, Sains Gunaan, perubatan dan Kesihatan, Sains farmasi, Sains dan teknologi, Sains, sains sosial, kemanusiaan dan pendidikan. Berdasarkan jam Universiti kedudukan kerja adalah USM diperingka 57 dengan skor 23.9 dalam Asia.

Pada tahun 2008 di Universiti telah dipilih untuk mengambil bahagian dalam APEX, program Fast-Track untuk membantu Universiti mencapai tinggkat antarabangsa. USM terletak di Sungai dua, Georgetown, Pulau Pinang, Malaysia.


5. Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

Kampus UTM telah memenangi pelbagai anugerah antarabangsa dalam bidang sains dan teknologi. Berdasarkan kedudukan kerja Cawangan Ukur Bahan, UTM adalah diperingka dengan Asia dalam 59.6 skor 66. Kampus ini mempunyai dua kampus, iaitu UTM UTM Johor Bahru dan Kuala Lumpur. UTM merupakan salah satu daripada tiga buah universiti yang memberi tumpuan kepada bidang penyelidikan.


6. Universiti Putra Malaysia (UPM)

Berdasarkan kedudukan kerja Cawangan Ukur Bahan, UPM adalah diperingka dengan skor 57.2 76 di Asia. Kampus ini terletak di Serdang, Serangol Dhrul, Ehsan, Malaysia.

Pada 2014 pelajar UPM meraih nombor dua dalam pertandingan teknologi makanan dalam Orlan baru, Amerika Syarikat. UPM dilengkapi dengan infrastruktur yang menyeluruh dalam penyelidikan dan pembangunan. UPM telah berdebat dengan kegemaran haknya paten di Malaysia 448. Ini adalah rekod tertinggi bagi semua Universiti di Malaysia.


7. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

Berdasarkan kedudukan kerja Cawangan Ukur Bahan, UIAM adalah diperingka dengan Asia dalam 25.8 145 markah. Kampus ini mempunyai Fakulti Perubatan dan penjagaan kesihatan, Sains, undang-undang, ekonomi dan Sains Pengurusan, Kejuruteraan, Architectur dan Desaign alam sekitar, maklumat dan komunikasi Technologi, ilmu-ilmu keislaman mendedahkan dan manusia Sains dan pendidikan.

UIAM Gombak, mesh yang terletak di Kuala Lumpur, Malaysia. Universiti ini mempunyai dua kampus: satu di Kuala Lumpur dan satu di Kuantan. Kampus ini mempunyai beribu-ribu pelajar dari 100 negara di seluruh dunia. Kampus ini menjadikan United Kingdom sebagai pengantar Bahasa pentadbiran.


8. Universiti Teknologi Petronas (PETRONAS)

PETRONAS adalah sebuah universiti swasta yang terletak di Bandar Seri Iskandar, Tronoh, Malaysia. PETRONAS merupakan salah satu universiti terkemuka di Malaysia yang menggunakan sistem ini untuk mengajar Bahasa di United Kingdom.

Kampus kampus memilikia asrama terbaik PETRONAS di Malaysia. Setiap pelajar yang diperlukan untuk pelatih selama 7 bulan. Suasana di PETRONAS yang sangat pelbagai kerana kebanyakan pelajar yang berasal dari luar negara. Bangunan moden direka.

Kampus ini mempunyai tiga buah Fakulti iaitu Fakulti Kejuruteraan, Fakulti Geosains dan Petroleoum Kejuruteraan, Fakulti Sains dan teknologi maklumat dan satu Jabatan, Jabatan Pengurusan dan Kemanusiaan itu.


9. Multimedia Universiti (MMU)

Universiti adalah Universiti pertama di Asia merupan yang memberikan satu atur cara yang khusus dalam bidang teknologi maklumat dan multimedia. Universiti ini mempunyai dua kampus di Cyber Jaya dan Melaka. Bagi kampus siber Jaya, Terdapat beberapa kursus di Fakulti Kejuruteraan, pengkomputeran dan maklumat, pengurusan, Scholl Pengajian Siswazah Pengurusan dan Jabatan Multimedia kreatif. Kampus yang terletak di Melaka, terdapat kursus-kursus Kejuruteraan dan teknologi, Sains maklumat dan teknologi, perniagaan dan undang-undang.


10. Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)

Kampus ini terletak di bandar Samarahan, Sarawak, Malaysia. UNIMAS diiktiraf dengan ISO yang diiktiraf Universiti yang mempunyai keungggulan dalam proses pengurusan teras. UNIMAS telah menerima anugerah berprestij, salah satu daripada HSBC Singapura, Yayasan Antarabangsa Sains dan banyak lagi. UNIMAS meraih pingat emas di BIS 11 2012 satu pameran antarabangsa yang diadakan di London. Program Bacelor Sastera telah direka untuk memenuhi keperluan industri dan masayarakat.

Kata kunci yang berkaitan

10 Universiti Sains Islam Malaysia terbaik di Asia, Mari kite belajar Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Rifan Asri

0 ulasan:

Catat Ulasan